Brojevi, podaci i činjenice o sektoru javnog transporta putnika

 

Još od drevnog antičkog grada Mileta koji se često spominje kao jedan od prvih gradova koji su sistemski planirani, pa sve do danas, interakcija razvoja gradova i njegovih transportnih sistema, stvorila je neraskidivu međusobnu povezanost njihovih funkcija koje su zahtevale sistemski pristup u posmatranju i izučavanju.

Sistem javnog gradskog transporta putnika predstavlja sistem sa složenom strukturom više tehnoloških, organizacionih i svojinskih podsistema, koji predstavlja nezamenljiv način realizacije transportnih potreba u gradovima. Ovakav sistem je jedan od najznačajnijih i najsloženijih podsistema grada, i prema svojoj strukturi i karakteru promena, zahteva strogo poštovanje i primenu metoda i procedura sistemskih nauka i teorije upravljanja.

Sistem javnog gradskog transporta putnika sa svojim performansama (kapacitet, brzina, efikasnost), tehnologijom, kvalitetom, troškovima investicija i eksploatacije, i uticajem na životnu sredinu, predstavlja jedan od bitnih faktora od uticaja na lokaciju, veličinu i strukturu gradova, njihovu ekonomiju, socijalne odnose itd...

Ovaj složen sistem predstavlja jedan od najvažnijih elemenata u realizaciji mobilnosti stanovnika unutar gradskih anglomeracija, jer se veliki deo kretanja (20-60%) upravo realizuje sistemom javnog gradskog transporta putnika. U 27 zemalja Evropske unije, danas se godišnje realizuje oko 60 milijardi putovanja u sistemu javnog transporta putnika.

Imajući u vidu ukupnu populaciju EU, ovim podistemom se realizuje od 120 do 300 putovanja po stanovniku godišnje, što sistem javnog transporta putnika svrastva u najznačajniji servis mobilnosti građana jedne države.

U nekim našim gradovima učešće javnog transporta putnika je izuzetno značajno…….. navesti podatke o Beogradu, Nišu, Suborici, Pančevu, itd…

 

 

Korišćenje sistema javnog transporta putnika u mnogim zemljama je u stalnoj ekspanziji u poslednjih 10 godina. Između 2004 i 2008, zabeležen je pozitivan trend rasta u Španiji, Velikoj Britaniji i SAD za oko 11% . U istom periodu u gradovima poput Londona i Brisela zabeležen je veoma visok rast broja putovanja realizovanih sistemom javnog transporta za oko 20%. U Francuskoj, osim Pariza, broj putovanja porastao za oko 12% između 2006 i 2008. U Beogradu u peiodu od 2003 do 2008 godine broj preveznih putnika sistemom javnog gradskog transporta putnika je porastao za oko 8.5%

 

 

 

Takođe, sistem javnog transporta putnika istovremeno predstavlja i značajnu privrednu delatnost koja angažuje velika sredstva uložena u resurse: vozila, zaposlene, objekte i opremu, energiju, finansije, itd.

Obim i stabilnost zaposlenosti u sektoru javnog transporta putnika, je činjenica koju vredi istaći. U zemljama Evropske unije je broj direktnih radnih mesta u sektoru javnog transporta se procenjuje na oko 1.200.000. Ova brojka obuhvata samo osobe koje su zaposlene kod javnih operatora.

U našoj zemlji broj radnih mesta u sektoru transporta putnika se procenjuje na oko ….. (videti poslednji statistički godišnjak RS)

Takođe, veliki je broj indirektnih radnih mesta koji su direktno zavisni od sektora javnog transporta putnika. U Nemačkoj se taj broj procenjuje na oko 157.000 i oko 160.000 u Francuskoj.

Doprinos sektora javnog transporta putnika u privredi jedne zemlje je veoma veliki. Danas se u zemljama Evropske unije procenjuje na između 130 i 150 milijardi EUR, što predstavlja 1 - 1,2% BDP-a. Ova cifra predstavlja vrednost stvorena tokom javnog transportnog lanca snabdevanja. Ona ne obuhvata širi uticaj javnog transporta na ekonomiju.