Бројеви, подаци и чињенице о сектору јавног транспорта путника
Још од древног античког града Милета који се често спомиње као један од првих градова који су системски планирани, па све до данас, интеракција развоја градова и његових транспортних система, створила је нераскидиву међусобну повезаност њихових функција које су захтевале системски приступ у посматрању и изучавању.
Систем јавног градског транспорта путника представља систем са сложеном структуром више технолошких, организационих и својинских подсистема, који представља незаменљив начин реализације транспортних потреба у градовима. Овакав систем је један од најзначајнијих и најсложенијих подсистема града, и према својој структури и карактеру промена, захтева строго поштовање и примену метода и процедура системских наука и теорије управљања.
Систем јавног градског транспорта путника са својим перформансама (капацитет, брзина, ефикасност), технологијом, квалитетом, трошковима инвестиција и експлоатације, и утицајем на животну средину, представља један од битних фактора од утицаја на локацију, величину и структуру градова, њихову економију, социјалне односе итд...
Овај сложен систем представља један од најважнијих елемената у реализацији мобилности становника унутар градских англомерација, јер се велики део кретања (20-60%) управо реализује системом јавног градског транспорта путника. У 27 земаља Европске уније, данас се годишње реализује око 60 милијарди путовања у систему јавног транспорта путника.
Имајуćи у виду укупну популацију ЕУ, овим подистемом се реализује од 120 до 300 путовања по становнику годишње, што систем јавног транспорта путника свраства у најзначајнији сервис мобилности грађана једне државе.
У неким нашим градовима учешће јавног транспорта путника је изузетно значајно…….. навести податке о Београду, Нишу, Суборици, Панчеву, итд…
Коришćење система јавног транспорта путника у многим земљама је у сталној експанзији у последњих 10 година. Између 2004 и 2008, забележен је позитиван тренд раста у Шпанији, Великој Британији и САД за око 11% . У истом периоду у градовима попут Лондона и Брисела забележен је веома висок раст броја путовања реализованих системом јавног транспорта за око 20%. У Француској, осим Париза, број путовања порастао за око 12% између 2006 и 2008. У Београду у пеиоду од 2003 до 2008 године број превезних путника системом јавног градског транспорта путника је порастао за око 8.5%
Такође, систем јавног транспорта путника истовремено представља и значајну привредну делатност која ангажује велика средства уложена у ресурсе: возила, запослене, објекте и опрему, енергију, финансије, итд.
Обим и стабилност запослености у сектору јавног транспорта путника, је чињеница коју вреди истаćи. У земљама Европске уније је број директних радних места у сектору јавног транспорта се процењује на око 1.200.000. Ова бројка обухвата само особе које су запослене код јавних оператора.
У нашој земљи број радних места у сектору транспорта путника се процењује на око ….. (видети последњи статистички годишњак РС)
Такође, велики је број индиректних радних места који су директно зависни од сектора јавног транспорта путника. У Немачкој се тај број процењује на око 157.000 и око 160.000 у Француској.
Допринос сектора јавног транспорта путника у привреди једне земље је веома велики. Данас се у земљама Европске уније процењује на између 130 и 150 милијарди ЕУР, што представља 1 - 1,2% БДП-а. Ова цифра представља вредност створена током јавног транспортног ланца снабдевања. Она не обухвата шири утицај јавног транспорта на економију.