Master moduli
- Železnički saobraćaj i transport (MŽE)
- Saobraćajno inženjerstvo (MSI)
- Vodni saobraćaj i transport (MVD)
- Inženjerstvo gradskog i drumskog transporta (MIT)
- Bezbednost drumskog saobraćaja
- Vazdušni saobraćaj i transport (MVZ)
- Logistika (MLO)
- Telekomunikacioni saobraćaj i mreže (MTS)
- Menadzment i ekonomija u transportu i komunikacijama (MMT)
- Poštanski saobraćaj i mreže (MPS)
- Operaciona istraživanja u saobraćaju (MOI)
Vesti
Studijski program: SAOBRAĆAJ
Vrsta i nivo studija: Diplomske akademske studije
Naziv predmeta: Psihologija u saobraćaju
Nastavnici: Po planu angažovanja za tekuću školsku godinuBroj kredita: 4 ESPB
Status predmeta: izborni
Uslov: nema posebnih uslova
Cilj predmeta |
||||||
Psihologija u saobraćaju primarno je vezana za izučavanje ponašanja vozača, psiholoških procesa koji stoje u osnovi tog ponašanja i njihove povezanosti sa saobraćajnim nezgodama. Otuda je ključna uloga ljudskih faktora kao uzročnika nezgoda što podrazumeva nepažnju, umor, donošenje pogrešnih odluka, strukturu ličnosti kao i nedostatak neophodnih veština za učestvovanje u saobraćaju. Poznavanje osnovnih koncepata kao i specifičnih potreba različitih učesnika u saobraćaju doprinosi modifikaciji i eliminisanju nebezbednih oblika ponašanja i kreiranju «sigurnog» vozača, putem zakonske regulative, edukacije i primenom marketinških strategija. |
||||||
Ishod predmeta |
||||||
Po završetku kursa student će biti sposoban - Da identifikuje probleme u oblasti bezbednosti saobraćaja koji su posledica ljudskih faktora - Upotrebi teorijske modele u kreiranju odgovarajućih protivmera (promotivne kampanje) kao i da proceni njihovu efikasnost - Upotrebi kvantitativne i/ili kvalitativne metode u analizi problema u oblasti bezbednosti saobraćaja - Da dizajnira i sprovede empirijsko istraživanje (od postavke problema do analize rezultata, izvođenja zaključaka i primene rezultata istraživanja na konkretne probleme) - Da pripremi kompletan izveštaj o radu i da predloži rešenje problema ili optimizaciju dosadašnje prakse. |
||||||
|
||||||
Teorijska nastava: Uvodna razmatranja (analiza vozačkog zadatka,elementi sistema); Percepcija i proces obrade informacija (perc. puta, svest o situaciji, korišćenje informacija o brzini, uticaj karakteristika puta i vozila na percepciju i prilagođavanje brzine); Vreme reakcije (stadijumi-detekcija,identifikacija,odluka,očekivanje,situacije u kojima ne važi model percepcija-odgovor); Vizuelno pretraživanje (uticaj saobraćajne situacije, iskustva, umora,alkohola i farmakoloških sredstava i uređaja u vozilu na pokrete očiju); Individualne razlike (ličnost, emocije, stres, motivacija, samo-procena, preuzimanje rizika, kompenzatorno ponašanje, socijalni faktori, stavovi, polne razlike, iskustvo, motorna kontrola, uzrastne promene, nesposobnost); Vožnja pod uticajem alkohola i droge; Uzrast i ponašanje vozača; Neuropsihološka i psihijatrijska oboljenja i vožnja (ekzekutivne disfunkcije, traume, psihotropska medikacija, deficit pažnje); Dizajn vozila (ergonomija, elektronska oprema u vozilu); Dizajn puta; Sredinski uslovi (smanjena vidljivost u lošim vremenskim uslovima); Uzroci saobraćajnih nezgoda (klasifikacija); Forenzička psihologija; Stilovi vožnje; Obuka vozača (legalni i pedagoški aspekti, informacione kampanje, savetovanje, rehabilitacija, reedukacija vozača sa prekršajima i nezgodama. Praktična nastava: Upoznavanje sa metodama istraživanja od laboratorisjkih do terenskih, Demonstracija upotrebe različitih instrumenata i upitnika (The Cognitive Behavioral Driver's Inventory, The Neurocognitive Driving Test, The Drivers' Neuropsychological Rating Scale,Traffic Climate Scale (TCS), Driver Behaviour Questionnaire (DBQ), Driver Aggression Indicators Scale (DAIS) i sličnih. Samostalno istraživanje. |
||||||
Literatura |
||||||
|
||||||
Broj časova aktivne nastave |
Ostali časovi |
|||||
Predavanja: 2 |
Vežbe: 1 |
Drugi oblici nastave: 1 |
Studijski istraživački rad: 2 |
2 |
||
Metode izvođenja nastave |
||||||
Ex-katedra; vežbe, rad u laboratoriji, interaktivne radionice, studije slučaja, debate, simulacije. |
||||||
Ocena znanja (maksimalni broj poena 100) |
||||||
Predispitne obaveze |
Poena: |
Završni ispit |
Poena: |
|||
aktivnost u toku nastave |
20 |
pismeni ispit |
20 |
|||
seminarski radovi |
20 |
usmeni ispit |
20 |
|||
prezentacija projekta |
20 |
|
|