Мастер модули
- Железнички саобраћај и транспорт (MЖE)
- Саобраћајно инжењерство (МСИ)
- Водни саобраћај и транспорт (МВД)
- Инжењерство друмског и градског транспорта (МИТ)
- Безбедност друмског саобраћаја (МБД)
- Ваздушни саобраћај и транспорт (МВЗ)
- Логистика (МЛО)
- Телекомуникациони саобраћај и мреже (МТС)
- Менаџмент и економија у транспорту и комуникацијама (ММТ)
- Поштански саобраћај и мреже (МПС)
- Операциона истраживања у саобраћају (МОИ)
Вести
Студијски програм: САОБРАЋАЈ
Врста и ниво студија: Дипломске академске студије
Назив предмета: Психологија у саобраћају
Наставници: По плану ангажовања за текућу школску годинуБрој кредита: 4 ЕСПБ
Статус предмета: изборни
Услов: нема посебних услова
Циљ предмета |
||||||
Психологија у саобраћају примарно је везана за изучавање понашања возача, психолошких процеса који стоје у основи тог понашања и њихове повезаности са саобраћајним незгодама. Отуда је кључна улога људских фактора као узрочника незгода што подразумева непажњу, умор, доношење погрешних одлука, структуру личности као и недостатак неопходних вештина за учествовање у саобраћају. Познавање основних концепата као и специфичних потреба различитих учесника у саобраћају доприноси модификацији и елиминисању небезбедних облика понашања и креирању «сигурног» возача, путем законске регулативе, едукације и применом маркетиншких стратегија. |
||||||
Исход предмета |
||||||
По завршетку курса студент ће бити способан - Да идентификује проблеме у области безбедности саобраћаја који су последица људских фактора - Употреби теоријске моделе у креирању одговарајућих противмера (промотивне кампање) као и да процени њихову ефикасност - Употреби квантитативне и/или квалитативне методе у анализи проблема у области безбедности саобраћаја - Да дизајнира и спроведе емпиријско истраживање (од поставке проблема до анализе резултата, извођења закључака и примене резултата истраживања на конкретне проблеме) - Да припреми комплетан извештај о раду и да предложи решење проблема или оптимизацију досадашње праксе. |
||||||
|
||||||
Теоријска настава: Уводна разматрања (анализа возачког задатка,елементи система); Перцепција и процес обраде информација (перц. пута, свест о ситуацији, коришћење информација о брзини, утицај карактеристика пута и возила на перцепцију и прилагођавање брзине); Време реакције (стадијуми-детекција,идентификација,одлука,очекивање,ситуације у којима не важи модел перцепција-одговор); Визуелно претраживање (утицај саобраћајне ситуације, искуства, умора,алкохола и фармаколошких средстава и уређаја у возилу на покрете очију); Индивидуалне разлике (личност, емоције, стрес, мотивација, само-процена, преузимање ризика, компензаторно понашање, социјални фактори, ставови, полне разлике, искуство, моторна контрола, узрастне промене, неспособност); Вожња под утицајем алкохола и дроге; Узраст и понашање возача; Неуропсихолошка и психијатријска обољења и вожња (екзекутивне дисфункције, трауме, психотропска медикација, дефицит пажње); Дизајн возила (ергономија, електронска опрема у возилу); Дизајн пута; Средински услови (смањена видљивост у лошим временским условима); Узроци саобраћајних незгода (класификација); Форензичка психологија; Стилови вожње; Обука возача (легални и педагошки аспекти, информационе кампање, саветовање, рехабилитација, реедукација возача са прекршајима и незгодама. Практична настава: Упознавање са методама истраживања од лабораторисјких до теренских, Демонстрација употребе различитих инструмената и упитника (The Cognitive Behavioral Driver's Inventory, The Neurocognitive Driving Test, The Drivers' Neuropsychological Rating Scale,Traffic Climate Scale (TCS), Driver Behaviour Questionnaire (DBQ), Driver Aggression Indicators Scale (DAIS) и сличних. Самостално истраживање. |
||||||
Литература |
||||||
|
||||||
Број часова активне наставе |
Остали часови |
|||||
Предавања: 2 |
Вежбе: 1 |
Други облици наставе: 1 |
Студијски истраживачки рад: 2 |
2 |
||
Методе извођења наставе |
||||||
Еx-катедра; вежбе, рад у лабораторији, интерактивне радионице, студије случаја, дебате, симулације. |
||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) |
||||||
Предиспитне обавезе |
Поена: |
Завршни испит |
Поена: |
|||
активност у току наставе |
20 |
писмени испит |
20 |
|||
семинарски радови |
20 |
усмени испит |
20 |
|||
презентација пројекта |
20 |
|
|