Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Саобраћај | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Заједничка настава | |||||||||
Врста и ниво студија | Основне академске студије | |||||||||
Назив предмета | Основи ергономије | |||||||||
Број ЕСПБ | 4 | Статус предмета (обавезни/изборни) | Изборни | |||||||
Услов | Нема посебних услова | |||||||||
Циљ предмета |
Курс из основа ергономије фокусиран је на оптимизацију односа оператора и радног окружења, односно на примену знања о способностима и ограничењима љуских перформанси у дизајну радних места, усавршавању метода рада, у цињу постизања оптималног нивоа безбедности, ефикасности, здравља, продуктивности и добробити радника. Отуда је циљ курса омогућавање студентима увида у ову област, основне концепте, приступе и изворе знања, која би били довољни да могу да се укључе у процес евалуације и дизајна производа и система у блиској будућности, као и да препознају своје, и потребе осталих запослених, те да очувају здравље. | |||||||||
Исход предмета |
По завршетку курса студенти ће постати свесни улоге и потребе за применом ергономских принципа у очувању здравља запослених – оператора; добиће потребно знање за примену ергономских принципа у дизајну радних места у индустрији и превенцији повреда на раду; упознаће се са истраживањима из области антропометрије, биомеханике, office и когнитивне ергономије, и њиховом применом на индустријске проблеме; биће оспособњени да спроведу анализу посла-радних задатака, процедура, окружења или опреме специфичне за одређена радна места, да процене могући ризик повређивања и обољевања на радном месту, и да предложе одговрајуће измене у организацији радног процеса. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Мултидисциплинарни ергономски приступ, Антропометрија, Биомеханика, Хаптичко поље, Анализа посла, Психофизиологија рада, Основни положаји при раду,Ручно руковање материјалима, Енергетска потрошња организма при различитим активностима, Осветљење, бука, вибрације, термички стрес, Когнитивна ергономија, Ергономија команди, Информациони показивачи, Дизајн производа, Office ергономија, Хазарди на радном месту, Интеракција са електронским окружењем | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Израда антропометријских таблица за различите подузорке популације, динамометрија;, лабораторијска демонстрација методологије мерења радног оптерећења, рачунарске вежбе – симулација различитих стратегија премештања терета и оптерећења која изазивају путем оn-line демонстрације коришћењем Оhio Bureau of Workers Compensation – lifting guidelines tutoriala; практична примена The Optimal Office CheckList скала за прикупљање података о радном месту и предлози за оптимизацију радних услова; рачунарске вежбе, демонстрација неких ергономских софтвера као на пр., workpace, рула; лабораторијска демонстрација деловања буке и вибрација на обављање физичких и менталних задатака; рад у лабораторији – радионице – предлози побољшања дизајна одабраних категорија производа, и рачунарска демонстрација применом неког од софтвера из ease палете.Израда семинарског рада на задату тему. Представљање резултата истраживања - преглед актуелног стања у изабраној области. Представљање практичних резултата - демонстрација практичних решења. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | С. Жуњић, М. Кларин, Индустријска ергономија, Машински факултет Београд, 2007 | |||||||||
2 | С. Чичевић, ПРАКТИКУМ ИЗ ОСНОВА ЕРГОНОМИЈЕ, Саобраћајни факултет, Београд, 2010. | |||||||||
3 | С. Чичевић, А. Трифуновић, ПРАКТИКУМ ИЗ ОСНОВА ЕРГОНОМИЈЕ I, у штампи. | |||||||||
4 | 1. Ј. Обреновић, Психофизиологија рада, Филозофски факуклтет, Ниш, 2005 | |||||||||
5 | M. R. Lehto, J. R. Buck, Introduction to Human Factors and Ergonomics for Engineers (Human Factors and Ergonomics), Taylor & Francis, 2008 | |||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
2 | 1 | 0 | 5 | |||||||
Методе извођења наставе |
Предавања ex-катедра, рад у лабораторији, е-учење (рачунарске вежбе), консултације, семинарски радови и тимске презентације. | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
10 | писмени испит | 20 | |||||||
практична настава | 20 | усмени испит | 10 | |||||||
колоквијуми | 20 | |||||||||
семинари | 20 | |||||||||