Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Саобраћај | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Заједничка настава | |||||||||
Врста и ниво студија | Основне академске студије | |||||||||
Назив предмета | Физика | |||||||||
Број ЕСПБ | 6 | Статус предмета (обавезни/изборни) | Обавезни | |||||||
Услов | Нема посебних услова | |||||||||
Циљ предмета |
Циљ је презентовање основних закона физике, њихова примена на решавање практичних задатака и проблема, као и упознавање са значајем ових закона са становишта примене у савременим технологијама. Студент ће стећи знања која ће му омогућити разумевање и савладавање стручних предмета. | |||||||||
Исход предмета |
Сваки студент би требало да може да анализира
физичку природу процеса. Да примени стечена знања на решавање задатака и
једноставних проблема везаних за: различите врсте кретања, размене енергије
између тела, термодинамичке процесе и оптичке феномене; и да разликује
различите физичке узроке појава. Да познаје природу физичких величина и да им придружи јединице. Очекује се да најбољи студент квалитативно и квантитативно анализира једноставне практичне проблеме са аспекта физике. |
|||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
1. Предмет проучавања физике, физичке величине
и јединице, међународни систем јединица. Мерења физичких величина, тачност
мерења, грешка. Mатеријална тачка, круто тело. Референтни систем, одређивање
положаја тела. 2. Елементи кинематике транслаторног и ротационог кретања
(померај, пређени пут, брзина убрзање, угаони померај, угаона брзина, угаоно
убрзање. Закони кретања. 3. Елементи динамике: маса, количина кретања, сила.
Примери сила у природи, конзервативне и неконзервативне силе. Њутнови закони
кретања. Инерцијални и неинерцијални системи референце. Физичко поље (пример
гравитационог поља), Њутнов закон гравитације. Момент силе, момент инерције,
момент импулса. 4. Енергија. Рад. Снага. Закони одржања (импулса, момента
импулса и енергије и њихова примена). Судари: еластични и нееластични. 5. Периодично кретање, хармонијске осцилације. Математичко и физичко клатно. 6.Пригушене и принудне осцилације. Резонанција. 7.Таласи: постанак и врсте. Једначина таласа. Принцип суперпозиције. Интерференција. Стојећи таласи. 8. Механички таласи, звук. Доплеров ефекат у акустици, примене. 9. Температура. Унутрашња енергија. Топлота, топлотни капацитет. Топлотно ширење. 10. Кинетичка теорија гасова: идеалан гас, реалан гас, притисак гаса. Први закон термодинамике. 11. Термодинамички процеси. Повратни и неповратни процеси. Други закон термодинамике. Топлотне машине, степен корисног дејства. Карноов циклус. 12. Геометријска оптика. Хајгенсов и Фермавов принцип. Закон одбијања и преламања светлости, тотална рефлексија и њена примена. 13. Примери одбијања и преламања светлости на равним и сферним површинама, огледала и сочива. Дисперзија светлости. Једноставни оптички инструменти. |
|||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Рачунске вежбе: Обрада наставних јединица кроз израду рачунских задатака. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | D. Halliday, R. Resnick: Fundamentals of Physics, J. Wiley&Sons, New York, U.S.,2002 | |||||||||
2 | О. Шашић, Физика за студенте Саобраћајноф факултета, скрипта у припреми | |||||||||
3 | В. Георгијевић и остали: Предавања из физике, Технички факултети Универзитета у Београду, Србија, 2005 | |||||||||
4 | Г. Димић, М. Митриновић: Збирка задатака из физике, виши курс Д, Наша Књига, Београд, Србија, 2000. | |||||||||
5 | М. Ћук, О. Шашић: Приручник за лабораторијске вежбе из физике, Саобраћајни факултет, Београд, 2002. | |||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
3 | 2 | 1 | 6 | |||||||
Методе извођења наставе |
предавања ex-катедра, рачунскe (аудиторнe) вежбе, показне лабораторијске вежбе | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
0 | писмени испит | 40 | |||||||
практична настава | 0 | усмени испит | 25 | |||||||
колоквијуми | 35 | |||||||||
семинари | 0 | |||||||||