Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Саобраћај | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Телекомуникациони саобраћај и мреже | |||||||||
Врста и ниво студија | Основне академске студије | |||||||||
Назив предмета | Анализа транспортних мрежа | |||||||||
Број ЕСПБ | 5 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |||||||
Услов | Нема посебних услова | |||||||||
Циљ предмета |
Циљ предмета је да се студенти оспособе за успешно решавање сложених проблема који се јављају на транспортним и комуникационим мрежама. Током курса студенти ће стећи знања о разнородним техникама, алогоритмима, методама операционих истраживања и теорије графова који се користе као алат за решавање проблема одређивања оптималних путева, рутирања возила, пројектовања рута и рутирања токова. Студенти ће научити и алгоритме за решавање најважнијих локацијских проблема. | |||||||||
Исход предмета |
По завршетку курса студент ће бити способан да:
1. Дефинише оптималне путеве за кретање кроз транспортну мрежу, а по различитим критеријумима (проналажење најкраћег пута, најдужег пута итд). 2. Изврши правилно рутирање саобраћајног средства кроз мрежу. 3. Изврши правилно рутирање токова саобраћаја кроз мрежу. 4. На мрежи на којој постоји више могућих локација (објекти поштанске мреже, складишта, базне станице, аутобуска стајалишта и сл.) изаберe оптималну по различитим критеријумима . Најбољи студент ће: -Оптимално решавати различите проблеме дефинисања рута саобраћајних средстава на транспортној мрежи - Успешно решавати локацијске проблеме на мрежи. |
|||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Појмови транспортних мрежа. Израчунавање степена повезаности мреже. Мерење доступности. Алгоритми за изналажење разапињућег дрвета најмање (највеће) дужине. Токови на мрежама. Алгоритам за изналажење максималног тока. Проблем изналажења оптималних путева у мрежама. Алгоритам Dijkstra-е. Алгоритам Floyd-а. Проблеми комбинаторне оптимизације на мрежама. Проблем кинеског поштара на неоријентисаним и оријентисаним мрежама. Хеуристички алгоритми за решавање проблема трговачког путника. Проблем рутирања саобраћајних средстава. ''Рутирање-зонирање'' приступ пројектовању рута саобраћајних средстава. Проблеми рутирања саобраћајних токова. Расподела саобраћаја на мрежи. Wardrop-ови принципи. Теорија локације. Проблем више медијана. Одређивање центра мреже. Указивање на могућности примене студираних метода и алгоритама. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Утврђивање појмова у транспортним мрежама. Конструисање дрвета. Израчунавање степена повезаности различитих мрежа. Приказивање мрежа у матричној форми. Конструисање разапињућег дрвета намање (највеће) дужине. Решавање проблема израчунавања максималног тока на различитим мрежама. Решавање проблема изналажења оптималних путева применом алгоритма Dijkstra-е. aлгоритмa Floyd-а. Решавање проблема кинеског поштара на неоријентисаним и оријентисаним мрежама. Решавање проблема трговачког путника применом хеуристичких алгоритама. Пројектовање рута саобраћајних средстава применом различитих метода. Методи за изналажење корисничког и системског еквилибријума. Хеуристички алгоритми за изналажење медијана и центра мреже. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Теодоровић, Д. Транспортне мреже, Универзитет у Београду Саобраћајни факултет, Београд, 2007. | |||||||||
2 | Larson R., Odoni A., Urban operations research, Prentice-Hall, NJ, 1981 | |||||||||
3 | Sheffi
Y., Urban Transportation Networks: Equilibrium Analysis with Mathematical
Programming Methods, Prentice-Hall, NJ, 1984 |
|||||||||
4 | ||||||||||
5 | ||||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
2 | 2 | 0 | 0 | 6 | ||||||
Методе извођења наставе |
Предавања ex-катедра, вежбе. Сав материјал са предавања је постављен на студентској мрежи. Вежбе су рачунске, изводе се на табли и омогућавају интерактиван рад са студентима. | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
10 | писмени испит | - | |||||||
практична настава | усмени испит | 30 | ||||||||
колоквијуми | 40 | |||||||||
семинари | 20 | |||||||||