Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | САОБРАЋАЈ | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Поштански саобраћај и мреже | |||||||||
Врста и ниво студија | Основне академске студије | |||||||||
Назив предмета | Рачунарска симулација | |||||||||
Број ЕСПБ | 4 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |||||||
Услов | ||||||||||
Циљ предмета |
Нагли развој рачунарске технике, појава уско специјализованих симулационих језика (GPSS, SIMSCRIPT,...), појава симулационих програмских пакета (Arena, Flexsim, Simulink...) напредак у методологији симулације учинили су да рачунарска симулација буде широко прихваћена и коришћена. Овај метод има низ предности и успешно решава проблем сложености. Симулација се може користити у фази пројектовања пре него што се систем изгради, или за анализу ефикасности функционисања постојећих система. Тада служи као средство анализе у циљу предвиђања промена код постојећих система и средство предвиђања перформанси нових система. | |||||||||
Исход предмета |
Студент треба да опише основне принципе симулационог моделирања и фазе које су неопходне при реализацији симулационих процеса. Сви студенти ће научити синтаксу и кроз њу основне блокове и контролне наредбе симулационог језика GPSS/H и биће у стању да ефикасно користе поједине симулационе програмске пакетима (Arena, Flexim,...). | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Моделирање и симулација. Предмет моделирања и симулације. Потреба за симулацијом. Симулациони процес. Поделе симулационих модела. Типови симулационих модела. Класификације модела. Формални модел система. Валидација и верификација. Средства за симулацију. Unified Modeling Language (UML). Симулација дискретних догађаја. Формални опис система са дискретним догађајима. Догађај, активност, процес. Извођење симулације система са дискретним догађајима. Стратегије извођења симулације. Методологија формирања симулационих модела. Методе за генерисање случајних променљивих према теоријским и емпиријским расподелама. Статистички методи у симулацији. Спецификација улазних података. Интерпретација резултата добијених симулацијом. Планирање симулационих експеримената. Статистичка независност у симулацији. Језици за симулацију дискретрних догађаја. Преглед специјалних симулационих језика за дискретну стохастичку симулацију: GPSS, SIMULA, SIMSKRIPT II, SLAM II и др. Симулација на језику GPSS. Динамички, статички и статистички ентитети. Основни концепти GPSS језика. Наредбе GPSS језика .Програмско окружење и рад са симулационим програмским пакетима: Arena, Flexim и др. Динамика система. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Unified Modeling Language (UML). Симулација на језику GPSS. Динамички, статички и статистички ентитети. Основни концепти GPSS језика. Наредбе GPSS језика. Програмско окружење и рад са симулационим програмским пакетима: Arena, Flexim и др. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Б. Раденковић, М. Станојевић, А. Марковић, Рачунарска симулација, Факултет организационих наука и Саобраћајни факултет, Београд, 1999. | |||||||||
2 | Рајков. М., Раденковић Б., Симулација у пословном одлучивању, ФОН, Београд, 1994. | |||||||||
3 | D. W. Kelton, R. P. Sadomski and D. A. Sadomski, Simulation with Arena, McGraw-Hill Companies, Inc., Boston, 1998. | |||||||||
4 | G. Booch, J. Rumbaugh, I. Jacobson, UML водич за кориснике, CET, Београд, 2000 | |||||||||
5 | ||||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
2 | 2 | 0 | 0 | 4 | ||||||
Методе извођења наставе |
предавања ex-катедра, вежбе, рад у лабораторији. | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
40 | писмени испит | 20 | |||||||
практична настава | усмени испит | 30 | ||||||||
колоквијуми | 10 | |||||||||
семинари | ||||||||||