Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Саобраћај
Изборно подручје (модул) Безбедност друмског саобраћаја
Врста и ниво студија Основне академске студије
Назив предмета Саобраћајна психологија - понашање возача 
Број ЕСПБ 4 Статус предмета (обавезни/изборни) Обавезни
Услов  
Циљ
предмета
Упознавање са когнитивним моделима перформанси који омогућују предвиђање понашања возача чији је циљ стабилнији и ефикаснији саобраћајни ток, побољшање комфора и повећање безбедности саобраћаја. Они пружају разумевање процеса обраде информација о саобраћајној ситуацији, чиме се могу возачу олакшати активности у току вожње, испитати најбољи дизајн система за подршку возачима (који би био најбоље прилагођен кориснику и потпомогао процес доношења одлука, истовремено омогућујући симултано обављање различитих задатака у току управљања возилом без опадања перформанси.
Исход
предмета
Студенти ће се упознати са основним појмовима и поставкама научне дисциплине која се најшире дефинише као област људских фактора која подразумева начине интеракције човека са уређајима, производима, системима; Добиће потребно знање о основним принципима из области бихејвиоралних, инжењерских, и осталих сродних дисциплина који се примењују у дизајну саобраћајне инфраструктуре, возила и система у возилима; Упознаће се са истраживањима из области когнитивне ергономије; Биће оспособљени да спроведу анализу посла-радних задатака, процедура, окружења или опреме специфичне за радно место возача; Упознаће се са емпиријским мерењима људских способности под контролисаним условима, у лабораторији, и учествоваће у креирању модела понашања возача у различитим ситуацијама.
Садржај предмета
Теоријска
настава
Анализа возачког задатка; Време реакције у различитим саобраћајним ситуацијама; Перцепција, контрола и избор брзине; Понашање возача на прилазима раскрсници и при претицању; Опажање просторних односа, процена растојања; Пажња и чиниоци који ометају пажњу возача (дистракција); Промене перформанси возача под утицајем различитих неповољних фактора; Обрада информација у саобраћајном току; Будност и преузимање ризика; Чиниоци радног оптерећења возача; Улога карактеристика личности, мотивације, умора, стреса и ставова возача на понашање у току управљања возилом; Перформансе возача у интеракцији са системима за подршку у возилу; Перцепција, меморија, пажња и време реаговања на информације презентиране на визуелним, аудитивним и вибротактилним дисплејима у возилу; Методе поузданог мерења психофизичког стања возача; Интеракција возача са другим учесницима у саобраћају. Нови приступ селекцији оператора који раде у мултитаскинг окружењу.
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Лабораторијска мерења времена реаговања у различитим ситуацијама (манипулација условима); демонстрација понашања возача на раскрсници; Мерење просторних способности; Тестирање пажње, подела пажње на различите задатке; Технике секундарног задатка; Ступњеви когнитивне обраде информација, препознавање облика, ментална ротација, теорија детекције сигнала; Мерни инструменти, упитници за процену ризика; онлајн и мобилно тестирање психо-моторних способности; Лабораторијска и рачунарска мерења перцепције информација презентираних на дисплејима малих димензија, употреба паметних телефона и таблет рачунара за приказивање информација; Мерење ефикасности и степена прихватања корисника мобилних уређаја.Израда семинарског рада на задату тему. Представљање резултата истраживања - преглед актуелног стања у изабраној области. Представљање практичних резултата - демонстрација практичних решења.
Литература
1 1. С. Милошевић, Перцепција, пажња и моторна активност, Завод за уджбенике и наставна средства, Београд, 2002.
2 C. Hо, C. Spence, The Multisensory Driver, Ashgate Publishing Company, 2008.
3 D. Harris (Ed.), Engineering Psychology and Cognitive Ergonomics,  Lecture Notes inArtificial Intelligence, Subseries of Lecture Notes in Computer Science, Springer-Verlag Berlin Heidelberg, 2009.
4 G. A. Calvert, C. Spence, B. E. Stein, Тhe Handbook of Multisensory Processes, Massachusetts Institute of Technology, 2004.
5 3. Одабрана поглавља из литературе и са интернета, скрипта у припреми
6  
7  
8  
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2 1 1   4
Методе
извођења
наставе
Предавања ex-катедра, рад у лабораторији, е-учење, мобилно учење и тестирање (рачунарске вежбе), консултације, семинарски радови и тимске презентације.
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе поена Завршни испит поена
активност у току
предавања
10 писмени испит 20
практична настава 20 усмени испит 10
колоквијуми 20    
семинари 20    
 
         
         
          Врста и ниво студија
          Основне академске студије
          Мастер академске студије
         
         
          Изборно подручје (модул)
          Заједнички модул
          Друмски и градски саобраћај
          Друмски и градски транспорт
          Безбедност друмског саобраћаја
          Железнички саобраћај и транспорт
          Водни саобраћај и транспорт
          Ваздушни саобраћај и транспорт
          Логистика
          Поштански саобраћај и мреже
          Телекомуникациони саобраћај и мреже
          Менаџмент и економија у транспорту и комуникацијама (ММТ)
          Операциона истраживања у саобраћају (МОИ)
          Поштански саобраћај и мреже (МПС)
          Телекомуникациони саобраћај и мреже (МТС)
          Логистика (МЛО)
          Ваздушни саобраћај и транспорт (МВЗ)
          Безбедност друмског саобраћаја (МБД)
          Инжењерство градског и друмског транспорта (МИТ)
          Водни саобраћај и транспорт (МВД)
          Саобраћајно инжењерство (МСИ)
          Железнички саобраћај и транспорт (МЖЕ)
         
         
          Статус предмета
          Обавезни
          Изборни