Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Саобраћај
Изборно подручје (модул) Ваздушни саобраћај и транспорт
Врста и ниво студија Докторске академске студије
Назив предмета ВАЗДУХОПЛОВНА ПРЕВОЗНА СРЕДСТВА
Број ЕСПБ 7 Статус предмета (обавезни/изборни) изборни
Услов Предавања из области ваздушног саобраћаја уз сагласност предметног наставника.
Циљ
предмета
Оспособљавање студената за развој метода анализе у процесу технолошке експлоатације транспортних ваздухоплова.
Исход
предмета
Студенти ће бити оспособљени да примене савремене методе у процесу технолошке експлоатације транспортних ваздухоплова.
Садржај предмета
Теоријска
настава
Елементи структуре ваздухоплова. Крило: функција; димензионисање. Стварање силе узгона. Оптерећења која делују на крило у току лета. Елементи структуре крила; кесонско крило; положај крила у доносу на труп. Труп: основни задаци; оптерећења; избор материјала. Системи команди. Путничка кабина. Простор за смештање пртљага и робе. Репне површине. Команде лета. Стајни трап. Моторска гондола. ПГВ. АПУ. Oперативно економски параметри транспортних ваздухоплова. Анализа маса авиона. Дијаграм плаћени терет-долет.   Искоришћење авиона. Одређивање дневног налета и искоришћења авиона. Тржишна вредност авиона. Трошкови власништва. Директни и индиректни оперативни трошкови. Укупни трошкови: јединични трошкови. Кашњење авиона. Утицај кашњења на јединичне трошкове лета авиона. Cost индекс. Оперативне процедуре ваздухоплова.
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Предавање ex-катедра, студије случаја, тимске презентације.
Литература
1 С. Гвозденовић, П. Миросављевић, О. Чокорило, “Ваздухопловна превозна средства”, прво издање на CD-RОМ-у, ауторизована скрипта, Саобраћајни факултет, Београд, 2005.
2 С. Гвозденовић, О. Чокорило, ”Ваздухопловна превозна средства" (писана предавања), 2013
3 О. Чокорило, С. Гвозденовић, П. Миросављевић, ”Ваздухопловна превозна средства - практикум”, Саобраћајни факултет, Београд, 2011
4 B. W. McCormick, Aerodynamic, Aeronautic and Flight Mechanics, second edition, Ph. D John Wiley and Sons inc.,1995
5 D.P. Raymer, Aircraft Design: A Conceptual Approach, AIAA EDUCATION SERIES, American Institute of Aeronautic and Astronautic, Inc., 1989. 
6 E. Тоrenbeek, Synthesis of Subsonic Airplane Design, Delft University Press, 1982.
7 Egbert Torenbeek, (1980) Fundamentals of conceptual design optimization of subsonic transport aircraft, Dept. Of Aerospace Engineering, Delft University of Technology, Report LR-292
 
8 Complete ATPL Study Pack CBT (23 CD-ROMs), Oxford Aviation Academy, 2011
9  
10  
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
3 0   3 8
Методе
извођења
наставе
Настава се изводи кроз мултимедијална предавања. Садржај вежби прати теме које се обрађују на предавањима. Предвиђене су израде студија случаја, тимске презентације, употреба CBT из области.
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе поена Завршни испит поена
активност у току
предавања
  писмени испит  
практична настава   усмени испит 50
колоквијуми      
семинари 50