Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Саобраћај
Изборно подручје (модул)  
Врста и ниво студија Докторске академске студије
Назив предмета Управљање железничким саобраћајем и транспортом
Број ЕСПБ 7 Статус предмета (обавезни/изборни) изборни
Услов нема посебних услова
Циљ
предмета
Анализа савремених приступа из области управљања железничким саобраћајем и транспортом. Развој приступа за решавање различитих аспеката проблема управљања железничким саобраћајем применом савремених метода  математичке оптимизације. 
Исход
предмета
По завршетку курса студент ће бити оспособљен:
- за анализу, разраду и решавање проблема управљања железничким саобраћајем и транспортом применом најмодернијих алата математичке оптимизације и рачунарских алгоритама.


Садржај предмета
врста и ниво студија
Предметом су обухваћене следеће тематске целине: Објекти и нивои управљања железници; Проблеми рутирања на мрежи: Политика блокова теретних кола;  Модели формирања возова;  Општи мрежни оптимизациони модел; Проблеми распоређивања на железници: Распоређивање теретних кола; Димензионисање теретног колског парка; Управљање кретањем возова не мрежи: Проблем оптималног дипечирања; Тактичко распоређивање возова, SCAN I систем. Проблеми распоређивања локомотива: Примена стохастичких алгоритама за решавање проблема распоређивања локомотива;  Симултано распоређивање локомотива и железничких кола; Моделовање и решавање проблема распоређивања особља: Тактички и стратешки модели за решавање проблема распоређивања особља. 
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад)
У оквиру практичне наставе студент ће се бавити анализом, разрадом и развојем математичких модела  проблема који припадају одређеним областима управљања железничким саобраћајем и транспортом. Математичко моделовање спроводи се коришћењем софтвера AMPL (+CPLEX,MINOS, SNOPT). У оквиру практичне наставе обавезна је и израда пројектног задатка  на једну од тема које су обухваћене предметом. Такође се разматрају и развијају фази, фази стохастички и хеуристички приступи моделовању проблема.

Литература
1 Проф. др Небојша Бојовић,  „Управљање железничким саобраћајем и транспортом“  Саобраћајни факултрет, Београд 2007.
2 Проф. др Небојша Бојовић „Модели за управљање теретним колима железнице“, Монографија, Саобраћајни факултет, 2002.
3 Hamdi A. Taha, "Operations Research - An Introduction", Prentice Hall, Pearson Education Inc, 2003. 
4 Paul Williams, "Model Building in Mathematical Programming", John Wiley & Sons, LTD, 2008.
5 Robert Fourer, David M. Gay, Brian W. Kernighan, "AMPL - A modeling language for mathematical programming", Brooks/Cole, USA, 2003.
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
3 0 3 0 8
Методе
извођења
наставе
Теоријска предавања, практични примери, интерактивни рад, презентације
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе поена Завршни испит поена
активност у току
предавања
10 писмени испит 20
практична настава 10 усмени испит 20
колоквијуми 20    
семинари 20