Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Саобраћај
Изборно подручје (модул)  
Врста и ниво студија Докторске академске студије
Назив предмета Улога људских фактора у саобраћају 
Број ЕСПБ 7 Статус предмета (обавезни/изборни) Изборни
Услов  
Циљ
предмета
Како савремени саобраћајни системи подразумевају учешће бројних разнородних возила од подморница до свемирских бродова, улога људских фактора у таквим системима постаје све значајнија и компликованија за изучавање јер је човек- оператор у интеракцији са великим сложеним системима различитих модерних видова транспорта. Овако широки спектар области одвијања видова саобраћаја илуструје проширење дефиниције и улоге истраживања људских фактора. Нивои анализе варирају од индивидуалног, преко групног, организационог до културалног, па отуда одговори на многа истраживачка питања у овој области захтевају мултидисциплинарни приступ. Циљ предмета је омогућити студентима да стекну најсавременије информације и  искуства о интеракцији између оператора и различитих видова саобраћаја укључујући друмски, ваздушни, водни, логистички, железнички, као и поштански и телекомуникациони, а нарочито да стекну знање о најновијим методама за процену људских перформанси у овим системима, ради постизања високог степена безбедности и поузданости одвијања саобраћаја, али и очувања здравља и добробити људских ресурса.
Исход
предмета
Курс ће омогућити студентима разумевање међусобног утицаја дизајна система и оператора са циљем постизања оптимума ефикасности, ефективности, комфора, безбедности и здравља, како оператора, учесника, тако и корисника саобраћајног система. Знање о начинима елиминисања опасности, а уколико је њих немогуће отклонити приликом пројектовања система, тада обезбедити детањна упозорења и информације о мерама превенције које је потрбно предузети, о природи грешака које оператор може начинити, оптимизирати процес одлучивања узимајући у обзир процену објективног и субјективног ризика.
Садржај предмета
Теоријска
настава
Познавање савремених теорија о бихејвиоралним моделима, настанку и превенцији незгода, перцепције ризика у оквиру психомоторних и когнитивних процеса, људским перформансама, као и развијање и усвајање нових истраживачких алата и методологија који обухватају анализу употребљивости, методе неуронаука, генетике, нанотехнологија и биотехнологија. Питања мобилности, одрживости, индивидуални и социјални фактори промета роба и људи, мотиви избора видова транспорта, процена квалитета услуга, бихејвиорална адаптација и компензација ризика, прихватање иновација у различитим видовима саобраћаја и њихове социјалне импликације. Процењивање радног оптерећења оператора у различитим видовима саобраћаја. Когнитивно просуђивање околине и услова одвијања саобраћаја. Улога људских фактора у дизајну, коришћењу и одржавању радног и боравишног простора у кабинама возила. Прихватање нових генерација мултимодалних и мултисензорних интерфејса и виртуелног окружења.
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Упознавање са принципима рада апликације Land Desktop Development software. Упознавање са апликацијама за складиштење и статистичку обраду податка као што су Minitab, SPSS, STATA, Matlab, WinBUGS, and StatTransfer. Упознавање са основним принципима рада софтвера за симулацију саобраћаја – CORSIM, SimTraffic, PARAMICS, SIDRA INTERSECTION, као и са софтвером за креирање мапа и географских информација- ArcGIS. Коришћење рачунарских игара (Gridlock Buster, Traffic Control Game, Route Optimization Game) за симулацију реалних услова. Спровођење сопственог експеримента, обрада података и писање извештаја.
Литература
1 R. E. Dewar, P. L. Olson, Human Factors in Traffic Safety, Lawyers & Judges Publishing Company, Inc.; Second edition, 2007.
2 P. L. Olson, R. E. Dewar, Forensic Aspects of Driver Perception and Response, Eugene Farber, Lawyers & Judges Publishing Company, Inc.; 2010.
3 M. Sullman, L. Dorn, Advances in Traffic Psychology (Human Factors in Road and Rail Transport), Ashgate Pub Co., 2012.
4 J. P.  Marsh , B. Gorayska, J. L.  Mey, Humane  Interfaces Questions  of method  and practice  in Cognitive Technology,  Elsevier Science  B.V., 1999.
5 M. R. Grech, T. J. Horberry,T. Koester, Human factors in the maritime domain, Taylor & Francis Group, LLC., 2008. 
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
3 0 0 3 8
Методе
извођења
наставе
Еx-катедра; вежбе, рад у лабораторији, интерактивне радионице, студије случаја, дебате, симулације.
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе поена Завршни испит поена
активност у току
предавања
20 писмени испит  
практична настава   усмени испит 30
колоквијуми      
семинари 50