Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Саобраћај | |||||||||
Изборно подручје (модул) | ||||||||||
Врста и ниво студија | Докторске академске студије | |||||||||
Назив предмета | Улога људских фактора у саобраћају | |||||||||
Број ЕСПБ | 7 | Статус предмета (обавезни/изборни) | Изборни | |||||||
Услов | ||||||||||
Циљ предмета |
Како савремени саобраћајни системи подразумевају учешће бројних разнородних возила од подморница до свемирских бродова, улога људских фактора у таквим системима постаје све значајнија и компликованија за изучавање јер је човек- оператор у интеракцији са великим сложеним системима различитих модерних видова транспорта. Овако широки спектар области одвијања видова саобраћаја илуструје проширење дефиниције и улоге истраживања људских фактора. Нивои анализе варирају од индивидуалног, преко групног, организационог до културалног, па отуда одговори на многа истраживачка питања у овој области захтевају мултидисциплинарни приступ. Циљ предмета је омогућити студентима да стекну најсавременије информације и искуства о интеракцији између оператора и различитих видова саобраћаја укључујући друмски, ваздушни, водни, логистички, железнички, као и поштански и телекомуникациони, а нарочито да стекну знање о најновијим методама за процену људских перформанси у овим системима, ради постизања високог степена безбедности и поузданости одвијања саобраћаја, али и очувања здравља и добробити људских ресурса. | |||||||||
Исход предмета |
Курс ће омогућити студентима разумевање међусобног утицаја дизајна система и оператора са циљем постизања оптимума ефикасности, ефективности, комфора, безбедности и здравља, како оператора, учесника, тако и корисника саобраћајног система. Знање о начинима елиминисања опасности, а уколико је њих немогуће отклонити приликом пројектовања система, тада обезбедити детањна упозорења и информације о мерама превенције које је потрбно предузети, о природи грешака које оператор може начинити, оптимизирати процес одлучивања узимајући у обзир процену објективног и субјективног ризика. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Познавање савремених теорија о бихејвиоралним моделима, настанку и превенцији незгода, перцепције ризика у оквиру психомоторних и когнитивних процеса, људским перформансама, као и развијање и усвајање нових истраживачких алата и методологија који обухватају анализу употребљивости, методе неуронаука, генетике, нанотехнологија и биотехнологија. Питања мобилности, одрживости, индивидуални и социјални фактори промета роба и људи, мотиви избора видова транспорта, процена квалитета услуга, бихејвиорална адаптација и компензација ризика, прихватање иновација у различитим видовима саобраћаја и њихове социјалне импликације. Процењивање радног оптерећења оператора у различитим видовима саобраћаја. Когнитивно просуђивање околине и услова одвијања саобраћаја. Улога људских фактора у дизајну, коришћењу и одржавању радног и боравишног простора у кабинама возила. Прихватање нових генерација мултимодалних и мултисензорних интерфејса и виртуелног окружења. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Упознавање са принципима рада апликације Land Desktop Development software. Упознавање са апликацијама за складиштење и статистичку обраду податка као што су Minitab, SPSS, STATA, Matlab, WinBUGS, and StatTransfer. Упознавање са основним принципима рада софтвера за симулацију саобраћаја – CORSIM, SimTraffic, PARAMICS, SIDRA INTERSECTION, као и са софтвером за креирање мапа и географских информација- ArcGIS. Коришћење рачунарских игара (Gridlock Buster, Traffic Control Game, Route Optimization Game) за симулацију реалних услова. Спровођење сопственог експеримента, обрада података и писање извештаја. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | R. E. Dewar, P. L. Olson, Human Factors in Traffic Safety, Lawyers & Judges Publishing Company, Inc.; Second edition, 2007. | |||||||||
2 | P. L. Olson, R. E. Dewar, Forensic Aspects of Driver Perception and Response, Eugene Farber, Lawyers & Judges Publishing Company, Inc.; 2010. | |||||||||
3 | M. Sullman, L. Dorn, Advances in Traffic Psychology (Human Factors in Road and Rail Transport), Ashgate Pub Co., 2012. | |||||||||
4 | J. P. Marsh , B. Gorayska, J. L. Mey, Humane Interfaces Questions of method and practice in Cognitive Technology, Elsevier Science B.V., 1999. | |||||||||
5 | M. R. Grech, T. J. Horberry,T. Koester, Human factors in the maritime domain, Taylor & Francis Group, LLC., 2008. | |||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
3 | 0 | 0 | 3 | 8 | ||||||
Методе извођења наставе |
Еx-катедра; вежбе, рад у лабораторији, интерактивне радионице, студије случаја, дебате, симулације. | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
20 | писмени испит | ||||||||
практична настава | усмени испит | 30 | ||||||||
колоквијуми | ||||||||||
семинари | 50 | |||||||||