Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | САОБРАЋАЈ | |||||||||
Изборно подручје (модул) | ||||||||||
Врста и ниво студија | Докторске академске студије | |||||||||
Назив предмета | Теорија управљања системима | |||||||||
Број ЕСПБ | 7 | Статус предмета (обавезни/изборни) | изборни | |||||||
Услов | нема посебних услова | |||||||||
Циљ предмета |
Упознавење са општим појмовима и принципима
теорије система. Упознавање са појмовима као што су: математички модели, променљиве стања, излаз система, управљачка дејства и др. Дефинисање појмова: управљање у отвореној и затвореној спрези, линеарни регулатор, управљање кретањем и др. Упознавање са принципима управљања сложеним системима и управљања у реалном времену. Циљ предмета је да студенти савладају: анализу и синтезу система управљања процесима; као и стицање знања потребна за решавање проблема у другим наставним предметима на одсецима који се односе на моделирање, управљање и симулацију. |
|||||||||
Исход предмета |
Након положеног испита из овог теоријског предмета студент је спреман да успешно слуша стручне предмете из области моделирања, управљања и симулације, као и да примени принципе моделирања и управљања како на проблеме из области саобраћаја, тако и на проблеме са којим ће се сретати у свом раду. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Системски концепти моделирања. Спецификација
система са дискретним догађајима. Морфизми система. Хијерархијски морфизми за
спецификацију система. DEVS (Discrete Event System Specification) формализми.
Представљање система помоћу DEVS -а. DEVS модели. Вишекомпонентни DEVS:
модуларност и хијерархија. Реализација формализама. Савремена окружења за развој симулационих модела – HLA. Увод у HLA (High Level Architecure). Интеграција HLA и постојећих симулационих алата. Интероперабилност. Дистрибуирани системи. Моделирање и апсртракција у вишенивовској симулацији. Дисрибуирана симулација. Симулација заснована на Wеb-у. SLX као објектни језик. SLX модули. Објекти. Наредбе. SLX процедуре. SLX методе. SLX и HLA. Елементи објектно орјентисаног програмирања и симулације. Симулација у језику SIMULA. Симулација у језику: Pascal, Delphi. Симулација у језику: C, C++, Јаvа. Симулационе стратегије. Симулација у језику GPSS. Proof Аnimation (PA). Веза PА са другим језицима: SLX, GPSS ,C и др. Израда презенртација. Програмско окружење и рад са симулационим програмским пакетима: Аrena, Аutomod и др. Вештачка интелигенција и симулација. Савремени трендови у развоју симулације. Интеграција рачунарске симулације, вештачке интелигенције, рачунарских мрежа и мултимедијалних технологија. Рачунарска анимација и језик VRML. |
|||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Израда семинарских радова у договору са
наставником. |
|||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Andeson O. B., Moore B. J. (1990), Optimal Control: Linear Quadratic Methods, Prentice-Hall, New Jersey. | |||||||||
2 | Meditch
S. J. (1969), Stochastic Optimal Linear Estimation and Control, McGraw-Hill,
New York. |
|||||||||
3 | Mesarović M. D., Macko D., Takahara Y. (1975), Theory of Multilevel Hierarhical Systems, Academic Press, New York. | |||||||||
4 | Wismer
A. D. (1971), Optimization Methods for Large-Scale Systems, Mc Graw-Hill, New
York. |
|||||||||
5 | Papageorgiou M. (1983), Applications of Automatic Control Concepts to Traffic Flow Modeling and Control, Springer-Verlag, Berlin. | |||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
3 | 0 | 0 | 3 | 8 | ||||||
Методе извођења наставе |
предавања ex-катедра, вежбе, рад у лабораторији. | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
писмени испит | |||||||||
практична настава | усмени испит | 50 | ||||||||
колоквијуми | ||||||||||
семинари | 50 | |||||||||