Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Саобраћај
Изборно подручје (модул)  
Врста и ниво студија Докторске студије
Назив предмета Системи за подршку одлучивању у саобраћају и транспорту
Број ЕСПБ 7 Статус предмета (обавезни/изборни) Изборни
Услов Операциона истраживања
Циљ
предмета
Основни циљ предмета је оспособљавање студената за моделирање и анализу одлучивања у сложеним саобраћајним и транспортним системима. Предмет припрема студенте за развој и примену интерактивних рачунарских система којима се побољшава квалитет одлука.
Исход
предмета
Сваки студент ће се оспособити за: анализу одлучивања у саобраћајним и транспортним системима, одређивање типа модела и развој Система за подршку одлучивању, упоређивање варијанти методама вишекритеријумског рангирања, вршење вишекритеријумске оптимизације у саобраћајним и транспортним системима. Најбољи студенти ће се оспособити да користећи методе вештачке интелигенције побољшава перформансе развијених Система за подршку одлучивању. 
Садржај предмета .
Теоријска
настава
Примена Система за подршку одлучивању на доношење одлука у сложеним саобраћајним и транспортним системима. Основни елементи и могућности система заснованих на математичким моделима и знању саобраћајних стручњака. Интелигентни системи за подршку одлучивању. Развој и примена система на саобраћајну праксу. Примери развијених система за подршку одлучивању при распоређивању радника и транспортних средстава, управљању неравномерним теретним токовима на мрежи, ублажавању загушења на путним и комуникационим мрежама. Вишекритеријумска анализа и оптимизација у саобраћају и транспорту. Појмови и основне дефиниције: Ефикасно решење, релативна важност критеријума, преферентне функције. Методе одређивања тежина критеријума. Вишекритеријумско линеарно програмирање. Циљно програмирање. Анализа обавијања података (ДЕА). Методе рангирања: PROMETHEE, ELECTRE, TOPSIS, АHP, итд. Фазификација класичних метода вишекритеријумског рангирања. Софтверски алати за вишекритеријумску анализу и оптимизацију. 
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Самосталан истраживачки рад у договору са наставником.
Литература
1 R.K. Ahuja, M.M.H. Seref, W.L. Winston, Developing Spreadsheet-Based Decision Support Systems, Dynamic Ideas, 2007. 
2 D.V. Pigford, G. Baur, Expert systems for business: Concept and applications. Second Edition, Featuring VP-Expert, ITP. An Intenational Thomson Publishing Company, 1995.
3 D. Bouyssou, T. Marchant, M. Pirlot, A. Tsoukias, P. Vincke, Evaluation and decision models with multiple criteria - stepping stones for the analyst, Springer, New York, 2006.
4  C.L. Hwang, K.P. Yoon, Multiple Attribute Decision Making. Springer-Verlang, 1981.
5 D. Teodorovic , К. Vukadinovic, Traffic Control and Transport Planning: A Fuzzy Sets and Neural Networks Approach. Kluwer Academic Publishers, Norwell, MA, 1998. 
6 W.L. Winston, S.C. Albright, Practical Management Science. Duxbury Press, Wadsworth, Inc, 2001. 
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
3     3 8
Методе
извођења
наставе
предавања, семинари, дебате
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе поена Завршни испит поена
активност у току
предавања
10 писмени испит 30
практична настава   усмени испит 30
колоквијуми      
семинари 30