| Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
| Студијски програм | Саобраћај | |||||||||
| Изборно подручје (модул) | ||||||||||
| Врста и ниво студија | Докторске студије | |||||||||
| Назив предмета | Системи за подршку одлучивању у саобраћају и транспорту | |||||||||
| Број ЕСПБ | 7 | Статус предмета (обавезни/изборни) | Изборни | |||||||
| Услов | Операциона истраживања | |||||||||
| Циљ предмета |
Основни циљ предмета је оспособљавање студената за моделирање и анализу одлучивања у сложеним саобраћајним и транспортним системима. Предмет припрема студенте за развој и примену интерактивних рачунарских система којима се побољшава квалитет одлука. | |||||||||
| Исход предмета |
Сваки студент ће се оспособити за: анализу одлучивања у саобраћајним и транспортним системима, одређивање типа модела и развој Система за подршку одлучивању, упоређивање варијанти методама вишекритеријумског рангирања, вршење вишекритеријумске оптимизације у саобраћајним и транспортним системима. Најбољи студенти ће се оспособити да користећи методе вештачке интелигенције побољшава перформансе развијених Система за подршку одлучивању. | |||||||||
| Садржај предмета . | ||||||||||
| Теоријска настава |
Примена Система за подршку одлучивању на доношење одлука у сложеним саобраћајним и транспортним системима. Основни елементи и могућности система заснованих на математичким моделима и знању саобраћајних стручњака. Интелигентни системи за подршку одлучивању. Развој и примена система на саобраћајну праксу. Примери развијених система за подршку одлучивању при распоређивању радника и транспортних средстава, управљању неравномерним теретним токовима на мрежи, ублажавању загушења на путним и комуникационим мрежама. Вишекритеријумска анализа и оптимизација у саобраћају и транспорту. Појмови и основне дефиниције: Ефикасно решење, релативна важност критеријума, преферентне функције. Методе одређивања тежина критеријума. Вишекритеријумско линеарно програмирање. Циљно програмирање. Анализа обавијања података (ДЕА). Методе рангирања: PROMETHEE, ELECTRE, TOPSIS, АHP, итд. Фазификација класичних метода вишекритеријумског рангирања. Софтверски алати за вишекритеријумску анализу и оптимизацију. | |||||||||
| Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Самосталан истраживачки рад у договору са наставником. | |||||||||
| Литература | ||||||||||
| 1 | R.K. Ahuja, M.M.H. Seref, W.L. Winston, Developing Spreadsheet-Based Decision Support Systems, Dynamic Ideas, 2007. | |||||||||
| 2 | D.V. Pigford, G. Baur, Expert systems for business: Concept and applications. Second Edition, Featuring VP-Expert, ITP. An Intenational Thomson Publishing Company, 1995. | |||||||||
| 3 | D. Bouyssou, T. Marchant, M. Pirlot, A. Tsoukias, P. Vincke, Evaluation and decision models with multiple criteria - stepping stones for the analyst, Springer, New York, 2006. | |||||||||
| 4 | C.L. Hwang, K.P. Yoon, Multiple Attribute Decision Making. Springer-Verlang, 1981. | |||||||||
| 5 | D. Teodorovic , К. Vukadinovic, Traffic Control and Transport Planning: A Fuzzy Sets and Neural Networks Approach. Kluwer Academic Publishers, Norwell, MA, 1998. | |||||||||
| 6 | W.L. Winston, S.C. Albright, Practical Management Science. Duxbury Press, Wadsworth, Inc, 2001. | |||||||||
| Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
| Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
| 3 | 3 | 8 | ||||||||
| Методе извођења наставе |
предавања, семинари, дебате | |||||||||
| Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
| Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
| активност у току предавања |
10 | писмени испит | 30 | |||||||
| практична настава | усмени испит | 30 | ||||||||
| колоквијуми | ||||||||||
| семинари | 30 | |||||||||