Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Саобраћај | |||||||||
Изборно подручје (модул) | ||||||||||
Врста и ниво студија | Докторске студије | |||||||||
Назив предмета | Системи за подршку одлучивању у саобраћају и транспорту | |||||||||
Број ЕСПБ | 7 | Статус предмета (обавезни/изборни) | Изборни | |||||||
Услов | Операциона истраживања | |||||||||
Циљ предмета |
Основни циљ предмета је оспособљавање студената за моделирање и анализу одлучивања у сложеним саобраћајним и транспортним системима. Предмет припрема студенте за развој и примену интерактивних рачунарских система којима се побољшава квалитет одлука. | |||||||||
Исход предмета |
Сваки студент ће се оспособити за: анализу одлучивања у саобраћајним и транспортним системима, одређивање типа модела и развој Система за подршку одлучивању, упоређивање варијанти методама вишекритеријумског рангирања, вршење вишекритеријумске оптимизације у саобраћајним и транспортним системима. Најбољи студенти ће се оспособити да користећи методе вештачке интелигенције побољшава перформансе развијених Система за подршку одлучивању. | |||||||||
Садржај предмета . | ||||||||||
Теоријска настава |
Примена Система за подршку одлучивању на доношење одлука у сложеним саобраћајним и транспортним системима. Основни елементи и могућности система заснованих на математичким моделима и знању саобраћајних стручњака. Интелигентни системи за подршку одлучивању. Развој и примена система на саобраћајну праксу. Примери развијених система за подршку одлучивању при распоређивању радника и транспортних средстава, управљању неравномерним теретним токовима на мрежи, ублажавању загушења на путним и комуникационим мрежама. Вишекритеријумска анализа и оптимизација у саобраћају и транспорту. Појмови и основне дефиниције: Ефикасно решење, релативна важност критеријума, преферентне функције. Методе одређивања тежина критеријума. Вишекритеријумско линеарно програмирање. Циљно програмирање. Анализа обавијања података (ДЕА). Методе рангирања: PROMETHEE, ELECTRE, TOPSIS, АHP, итд. Фазификација класичних метода вишекритеријумског рангирања. Софтверски алати за вишекритеријумску анализу и оптимизацију. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Самосталан истраживачки рад у договору са наставником. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | R.K. Ahuja, M.M.H. Seref, W.L. Winston, Developing Spreadsheet-Based Decision Support Systems, Dynamic Ideas, 2007. | |||||||||
2 | D.V. Pigford, G. Baur, Expert systems for business: Concept and applications. Second Edition, Featuring VP-Expert, ITP. An Intenational Thomson Publishing Company, 1995. | |||||||||
3 | D. Bouyssou, T. Marchant, M. Pirlot, A. Tsoukias, P. Vincke, Evaluation and decision models with multiple criteria - stepping stones for the analyst, Springer, New York, 2006. | |||||||||
4 | C.L. Hwang, K.P. Yoon, Multiple Attribute Decision Making. Springer-Verlang, 1981. | |||||||||
5 | D. Teodorovic , К. Vukadinovic, Traffic Control and Transport Planning: A Fuzzy Sets and Neural Networks Approach. Kluwer Academic Publishers, Norwell, MA, 1998. | |||||||||
6 | W.L. Winston, S.C. Albright, Practical Management Science. Duxbury Press, Wadsworth, Inc, 2001. | |||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
3 | 3 | 8 | ||||||||
Методе извођења наставе |
предавања, семинари, дебате | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
10 | писмени испит | 30 | |||||||
практична настава | усмени испит | 30 | ||||||||
колоквијуми | ||||||||||
семинари | 30 | |||||||||