Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | САОБРАЋАЈ | |||||||||
Изборно подручје (модул) | ||||||||||
Врста и ниво студија | Докторске академске студије | |||||||||
Назив предмета | Симулационо моделирање | |||||||||
Број ЕСПБ | 7 | Статус предмета (обавезни/изборни) | изборни | |||||||
Услов | нема посебних услова | |||||||||
Циљ предмета |
Циљ предмета: Нагли развој рачунарске технике, појава уско специјализованих симулационих језика (SIMULA, GPSS, SIMSCRIP и др. ), појава симулационих програмских пакета (Аrena, Аutomod и др.. ), напредак у методологији симулације учинили су да рачунарска симулација буде широко прихваћена и коришћена. У појединим фазама истраживања пројекта извођења експеримента је онемогућено због компликованости, дуготрајности, великих новчаних улагања или безбедности испитивања, па се у таквим случајевима прибегава симулацији. Овај метод има низ предности и успешно решава проблем сложености. Симулација се може користити у фази пројектовања пре него што се систем изгради, или за анализу ефикасности функционисања постојећих система. Тада служи као средство анализе у циљу предвиђања промена код постојећих система и средство предвиђања перформанси нових система. DEVS формализам специфицира моделе са дискретним догађајима на хијерархијски, модуларад начин. HLА је нови прилаз за симулацију засновану на системима који су у стању да опслужују више процеса састављених од компонената. HLА пружа стандардизовани интерфејс за дистрибуиране симулације и исказује повећани интерес у употреби дистрибуираних, интероперабилних компоненти симулационог модела. SLX је језик заснован на објектима. SLX нуди изврсне механизме и веома је погодан за демонстрирање различитих врста интероперабилности. |
|||||||||
Исход предмета |
Разумевање основних принципа симулационог моделирања. Савладавање фаза које су неопходне при реализацији симулационих процеса. Студенти ће научити поједине симулационе језике и биће упознати са појединим програмским пакетима, њиховим окружењем и коришћењем. Студени ће бити оспособљени да примене симулациону мотодологију за анализу функционисања система из стручних области за које се школују, кроз израду одговарајућих симулационих модела.. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Системски концепти моделирања. Спецификација
система са дискретним догађајима. Морфизми система. Хијерархијски морфизми за
спецификацију система. DEVS (Discrete Event System Specification) формализми.
Представљање система помоћу DEVS -а. DEVS модели. Вишекомпонентни DEVS:
модуларност и хијерархија. Реализација формализама. Савремена окружења за развој симулационих модела – HLA. Увод у HLA (High Level Architecure). Интеграција HLA и постојећих симулационих алата. Интероперабилност. Дистрибуирани системи. Моделирање и апсртракција у вишенивовској симулацији. Дисрибуирана симулација. Симулација заснована на Wеb-у. SLX као објектни језик. SLX модули. Објекти. Наредбе. SLX процедуре. SLX методе. SLX и HLA. Елементи објектно орјентисаног програмирања и симулације. Симулација у језику SIMULA. Симулација у језику: Pascal, Delphi. Симулација у језику: C, C++, Јаvа. Симулационе стратегије. Симулација у језику GPSS. Proof Аnimation (PA). Веза PА са другим језицима: SLX, GPSS ,C и др. Израда презенртација. Програмско окружење и рад са симулационим програмским пакетима: Аrena, Аutomod и др. Вештачка интелигенција и симулација. Савремени трендови у развоју симулације. Интеграција рачунарске симулације, вештачке интелигенције, рачунарских мрежа и мултимедијалних технологија. Рачунарска анимација и језик VRML. |
|||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Израда семинарских радова у договору са
наставником. |
|||||||||
Литература | ||||||||||
1 | B. P. Zeigler, H. Praehofer and T. G. Kim (2000), Theory of Modeling and Simulation: integrating Discrete Event and Continuous Complex Dynamic Systems, Academic Press, san Diego. | |||||||||
2 | F.
Kuhl, R. Weatherly and J. Dahmann (1999), Creating Computer Simulation
Systems: an Introduction to the High Level Architecture, Prentice-Hall, Inc. |
|||||||||
3 | R. M. Fujimoto (1999), Paralel and Distribution Simulation Systems. 1st edition, John Willey &Sons. | |||||||||
4 | Lawrence
E. Widman. Konneth A. Loparo, Norman R. Nielsen, (1989), Artificial
Intelligence, Simulation, and Modeling, John Wiley and Sons, New York. |
|||||||||
5 | Garrido M. J., Object-Orientied Simulation A Modeling and Programming perspective, Springer, New York, 2009 | |||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
3 | 0 | 0 | 3 | 8 | ||||||
Методе извођења наставе |
предавања ex-катедра, вежбе, рад у лабораторији. | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
писмени испит | |||||||||
практична настава | усмени испит | 50 | ||||||||
колоквијуми | ||||||||||
семинари | 50 | |||||||||