Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Саобраћај
Изборно подручје (модул)  
Врста и ниво студија Докторске студије
Назив предмета Планирање и прогнозирање у комуникацијама
Број ЕСПБ 7 Статус предмета (обавезни/изборни) изборни
Услов  
Циљ
предмета
Овладавање техникама и моделима за прогнозирање броја корисника и саобраћаја. Упознавање са расположивим софтверским алатима за прогнозирање и планирање ресурса  на свим нивоима комуникационих система.
Исход
предмета
Студенти ће бити оспособљени да анализирају и користе технике и одговарајуће методе за прогнозирање броја корисника и интезитета саобраћаја. Студенти ће кроз студијски истраживачки рад бити у могућности да самостално анализирају и евалуирају постојеће моделе за прогнозирање, као и да разијају нове моделе, карактеристичне за тржиште комуникација. 
Садржај предмета
Теоријска
настава
Статистички и нестатистички модели прогнозирања погодни за примену у комуникационом саобраћају. Утицај специфичности комуникационог тржишта на прогнозирање и планирање. Анализа временских серија. Регресиони модели за прогнозирање саобраћаја. Дифузиони модели за прогнозирање нових сервиса. Значај сегментације тржишта. Утицај економских фактора на процес прогнозирања. Прогнозирање у условима конкурентског тржишта. Расположивост комуникационе мреже.
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Софтверски алати за прогнозирање и планирање. Експлицитно одређивање параметара дифузионих модела. Примена и евалуација модела на реалним статистичким подацима из области комуникација. Поузданост и прецизност прогнозирања. 
Литература
1 V. Mahajan, E. Muller, Y. Wind, New-Product Diffusion Models, Springer, 2000.
2 P. J. Brockwell, R. A. Davis, Time Series: Theory and Methods, Springer, 2009, 2nd edition.
3 В. Радојичић, Б. Бакмаз, С. Величковић, Прогнозирање нових телекомуникационих сервиса, СФ, Београд, 2013.
4 R. J. Hyndman, G. Athanasopoulos, Forecasting: Principles and Practice, online textbook, 2013.
5 Одабрани радови из часописа: Telecommunications Policy, International Journal of Forecasting, Marketing Science, Journal of Marketing Research, Management Science, итд.
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
3     3 8
Методе
извођења
наставе
Предавања ех-катедра и студијски истраживачки рад.
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе поена Завршни испит поена
активност у току
предавања
  писмени испит  
практична настава   усмени испит 50
колоквијуми      
семинари 50