Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Саобраћај | |||||||||
Изборно подручје (модул) | ||||||||||
Врста и ниво студија | Докторске академске студије | |||||||||
Назив предмета | Ергономско дигитално моделовање радног процеса | |||||||||
Број ЕСПБ | 7 | Статус предмета (обавезни/изборни) | Изборни | |||||||
Услов | ||||||||||
Циљ предмета |
Информационо комуникационе технологије су изазвале појаву нових конструкторско-производно-пословних концепата. Међу њима су, свакако, колаборативно пројектовање (“collaborative design”), дистрибуирани производни системи (“distributed manufacturing”), Интернет пословање (“e-Commerce, e-Business”). Имајући у виду предности модерних комуникационих система поједини сегменти животног циклуса производа добијају димензију мобилности. Један од предуслова за конкурентно извођење тих процеса је постојање адекватних софтверских пакета, односно информационог система. Примeњујући хуману моделинг технологију, можемо квалитетно симулирати, оптимизирати и оценити велики број радних задатака у којима учествују људи. | |||||||||
Исход предмета |
Све методе, технологије и алати који повећавају квалитет, поузданост и "актуелност" производа или услуга и задовољавају индивидуалне потребе корисника услуга, а у исто време смањују цену и скраћују рокове имају стратешку важност. Поред корисних података о оптерећењу виртуелног модела, визуелне симулације студенти ће моћи да примене у сопственој и едукацији радника о правилном начину извођења радног задатака. То ће у значајној мери осигурати минималан ризик од повреда, а на основу препорука о дозвољеним оптерећењима ће знати да предузму адекватне мере заштите. Крајњи циљ је постизање успешности која се исказује различитим општим индикаторима - профитабилношћу, тржишним учешћем, очувањем животне средине, задовољством запослених и растом њихових стандарда. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Упознавање са софтверима за дигитално моделовање који оперишу са просторним одредницама, прилагођавањем положаја људског тела, хаптиком, степенима слободе сегмената видним пољем, биомеханичким стресовима којима су изложени оператори, и осталим стандардним ергономским принципима за евалуацију било ког радног места. Анализа видног поља у условима мониторинга великог броја различитих информација са многобројних дисплеја када се од оператора захтева веома брзо доношење одлука у условима недостатка времена, на пример, код пилота или диспечара. Савремене производне технологије - роботи, ласери, аутоматизовани транспорти и складишта, ЕРП-софтвери за планирање ресурса предузећа и електронско пословање. Интегрисање различитих алата за: Дизајн производа, Планирање процеса, Управљање системима, Управљање временом и пословне апликације, Планирање размештаја ресурса, Ергономију, Симулацију рада робота, Планирање производње, Управљање животним циклусом производа, Инжењерску анализу, и Симулацију (производних) процеса. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Упознавање са принципима рада софтвера за креирање 3Д окружења и дигиталних људских модела, као што је један од првих и често коришћених –Jack, који омогућује анализе за процену напрезања при различитим положајима и условима оптерећења виртуалног модела при интеракцији са различитим објектима. Употреба демо верзије OWAS апликације. Упознавање са коришћењем софтвера Catia V5 који представља нов алат за пројектовање подржано рачунаром (computer-aided design - CAD), који инжењери и дизајнери користе при развоју производа, примарно у аутомобилској и авио индустрији. Анализа примене апликација из NexGen палете у најразличитијим гранама, укључујући свемирски програм, индустријски прибор, архитектуру, грађевинарство, пројектовање машина алатки, ливење, бродоградњу, саобраћај, производе широке потрошње, индустрију намештаја, електронику, медицину, и многим другим. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | P. Allard, I.A.F. Stokes, J. Blanchi, (Eds.), Three-dimensional Analysis of Human Movement, Human Kinetics, Champaign, IL., 1995. | |||||||||
2 | N.I. Badler, C.B. Phillips, B.L. Webber, Simulating Humans: Computer Graphics, Animation, and Control, Oxford University Press, 1993. | |||||||||
3 | D. Meister, T.P. Enderwick, Human factors in system design,development and testing. Mahwah, New Jersey: Lawrence ErlbaumAssociates, 2001. | |||||||||
4 | D. Bowman, Using digital human modelling in a virtual heavy vehicle development environment, in: Chaffin, D. B., ed. Digital Human Modeling for Vehicle and Workplace Design, Warrendale, USA, SAE, 2001. | |||||||||
5 | V.G. Duffy, (Ed.),Handbook of Digital Human Modeling: Research for Applied Ergonomics and Human Factors Engineering, London: CRS Press, 2008. | |||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
3 | 0 | 0 | 3 | 8 | ||||||
Методе извођења наставе |
Еx-катедра; вежбе, рад у лабораторији, интерактивне радионице, студије случаја, дебате, симулације. | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
20 | писмени испит | ||||||||
практична настава | усмени испит | 30 | ||||||||
колоквијуми | ||||||||||
семинари | 50 | |||||||||