Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | САОБРАЋАЈ | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Железнички саобраћај и транспорт | |||||||||
Врста и ниво студија | Мастер академске студије | |||||||||
Назив предмета | Информационе технологије | |||||||||
Број ЕСПБ | 5 | Статус предмета (обавезни/изборни) | изборни | |||||||
Услов | нема посебних услова | |||||||||
Циљ предмета |
Примарни задатак примене информатике и информационих технологија у железничом саобраћају јесте да помогне остварењу општег циља железничког система, који се огледа у остварењу максималног транспортног рада уз што мање трошкове. Циљ овог предмета је научно овладавање знањима из области информационих система у железничком саобраћају. Основни значај предмета за овај студијски програм огледа се у томе што информациони системи представљају основу за управљање железничком инфраструктуром и екесплоатацију железнице. Потреба овладавања знањима из области железничких информационих система представља незаобилазан предуслов за ефикасно пословање на железници. Циљ предмета је детаљно упознавање са сложеном проблематиком ових система. | |||||||||
Исход предмета |
За успешно функционисање, управљање и руковођење железничким системом неопходне су тачне и благовремене информације о стању система и његовог окружења. Одсек за железнички саобраћај и транспорт, кроз овај студијски програм, превасходно образује кадрове за развој и унапређење железнице, или ће да раде у научним и образовним институцијама које се баве железничком проблематиком. Неопходност усвајања знања из области најсавременијих информационих технологија гарантује добру основу за успешан рад у тим областима делатности. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Увод. Појам и врсте информација. Значај и својства информација. Информациони системи. Примена информационих технологија у пословању железнице. Информациони системи на железници. Основни појмови, информациони пунктови и канали. Пирамидални систем информација на Железницама Србије. Информационе технологије у железничком саобраћају. Географски информациони системи на железници. Укључивања у мреже за међународну размену података. Мрежа HERMES. Информационе апликације међународног карактера. DoCimEl и друге апликације. Рачунарске мреже у железничком саобраћају. Сателитске комуникације у железничком саобраћају. Сателитско праћење у железничком саобраћају. Galileo. Глонас. GPS. GSM-R. Примена EDI технологија у железничком саобраћају. Аутоматска идентификација. Телепроцесинг мреже. Управљачки информациони системи на железници: аутоматизација регулисања саобраћаја, аутоматизација технолошких операција, аутоматизација одржавања, аутоматско царињење. Интернет пословање. Управљање железничким саобраћајем применом рачунара. Пројектовање железничких информационих система. Правци развоја информационих система и технологија. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Израда пројектног рада. Студије случаја. Семинарског рада. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | З.Ж.Аврамовић, Пројектовање станичних релејних СС уређаја, Саобраћајни факултет, Београд, Србија,2008. | |||||||||
2 | ||||||||||
3 | ||||||||||
4 | ||||||||||
5 | ||||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
2 | 2 | 1 | 1 | 4 | ||||||
Методе извођења наставе |
Предавања ex-катедра, вежбе, рад у лабораторији, стручна пракса, интерактивне радионице, студије случаја, дебате, симулације, појединачне и тимске презентације и сл. | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
10 | писмени испит | 30 | |||||||
практична настава | 10 | усмени испит | 30 | |||||||
колоквијуми | 10 | |||||||||
семинари | 10 | |||||||||