Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  САОБРАЋАЈ
Изборно подручје (модул) Телекомуникациони саобраћај и мреже
Врста и ниво студија Мастер академске студије
Назив предмета Квалитет у комуникационом саобраћају
Број ЕСПБ 6 Статус предмета (обавезни/изборни) изборни
Услов нема посебних услова
Циљ
предмета
Захтеви корисника за све већим бројем комуникационих сервиса условљавају промене у начину дефинисања квалитета у поштанским и телекомуникационим мрежама. Поред квалитета сервиса, који се традиционално разматра, актуелни су и други аспекти квалитета, као што су искуствени квалитет, квалитет пословања и други. У литератури често дефиниције квалитета сервиса нису усаглашене, те се под овим појмом, у неким случајевима разматра само технички аспект квалитета, док се у другим изворима, квалитет сервиса посматра у ширем смислу, тако да обухвата и друге аспекте. У мрежама наредне генерације, тежи се ка рашчлањавању различитих аспеката квалитета. У складу са тим, циљ предмета је упознавање са различитим аспектима квалитета у телекомуникационим мрежама и поштанском саобраћају, као и параметрима који одређују сваки појединачни аспект и могућностима њиховог квантификовања.
Исход
предмета
Студенти ће бити оспособљени да анализирају квалитет у телекомуникационим мрежама и поштанском саобраћају са различитих аспеката. Такође, студенти ће бити оспособљени да препознају и дефинишу параметре различитих аспеката квалитета, као и методе њихове процене. Коначно, студенти ће бити оспособљени да учествују у креирању модела квалитета у телекомуникационим мрежама и поштанском саобраћају.
Садржај предмета
Теоријска
настава
Општи и слојевити модел квалитета сервиса. Архитектуре квалитета сервиса. Параметри квалитета сервиса. Механизми имплементације квалитета сервиса. Споразум о нивоу сервиса. Квалитет сервиса у мрежама наредне генерације. Искуствени квалитет: идентификовање кључних параметара, дефинисање циљева искуственог квалитета за различите телекомуникационе и поштанске сервисе и методе мерења. Квалитет пословања: дефинисање категорија квалитета, идентификовање кључних параметара и трошкови обезбеђивања квалитета сервиса. Интеракција између различитих аспеката квалитета у телекомуникационим мрежама. Анализа квалитета поштанских услуга. Квалитет услуга са становишта Светског поштанског савеза. Квалитет са становишта директива Европске Уније. Квалитет поштанских услуга са националног становишта.
Практична настава  Рад са одговарајућим софтверским алатима. Истраживања нових метода квантификације појединих аспеката квалитета и могућности унапређења модела квалитета у телекомуникационим мрежама и поштанском саобраћају.
Литература
1 З. Бојковић, Д. Марковић, Елементи квалитета у поштанском и телекомуникационом саобраћају, Јантар. Београд, 1997.
2 Момчило Добродолац, Електронске комуникације у функцији унапређења квалитета услуге експрес преноса пошиљака, докторска дисертација, Саобраћајни факултет Универзитета у Београду, 2011.
3 M.Stojanović, V. Aćimović-Raspopović:“ Inženjering telekomunikacionog saobraćaja u multiservisnim IP mrežama”, Saobraćajni fakultet, Univerzitet u Beogradu, 2006.
4 V. Radonjic, A. Kostic Ljubisavljevic, M. Stojanovic, "Quality of Experience and Users Elasticity Considerations for Modelling Competition between Service Providers in NGN", ELECTRONICS AND ELECTRICAL ENGINEERING, 2012.
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
3 3 0 1 5
Методе
извођења
наставе
предавања ex-катедра, вежбе, рад у лабораторији.
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе поена Завршни испит поена
активност у току
предавања
10 писмени испит 25
практична настава   усмени испит 25
колоквијуми      
семинари 40