| Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
| Студијски програм | САОБРАЋАЈ | |||||||||
| Изборно подручје (модул) | Поштански саобраћај и мреже | |||||||||
| Врста и ниво студија | Мастер академске студије | |||||||||
| Назив предмета | Моделирање, симулација и анимација | |||||||||
| Број ЕСПБ | 5 | Статус предмета (обавезни/изборни) | изборни | |||||||
| Услов | нема посебних услова | |||||||||
| Циљ предмета |
Нагли развој рачунарске технике, појава уско специјализованих симулационих језика
(SIMULA, GPSS, SIMSCRIPТ и др. ),
појава симулационих програмских пакета (Аrena, Аutomod и др.. ), напредак у
методологији симулације учинили су да рачунарска симулација буде широко
прихваћена и коришћена. У појединим фазама истраживања пројекта извођења
експеримента је онемогућено због компликованости, дуготрајности, великих
новчаних улагања или безбедности испитивања, па се у таквим случајевима
прибегава симулацији. Овај метод има низ предности и успешно решава проблем
сложености. Симулација се може користити у фази пројектовања пре него што се
систем изгради, или за анализу ефикасности функционисања постојећих система.
Тада служи као средство анализе у циљу предвиђања промена код постојећих
система и средство предвиђања перформанси нових система. |
|||||||||
| Исход предмета |
Разумевање основних принципа симулационог моделирања. Савладавање фаза које су неопходне при реализацији симулационих процеса. Студенти ће научити поједине симулационе језике и биће упознати са појединим програмским пакетима, њиховим окружењем и коришћењем. Студенти ће бити оспособљени да примене симулациону мотодологију за анализу функционисања система из стручних области за које се школују, кроз израду одговарајућих симулационих модела. | |||||||||
| Садржај предмета | ||||||||||
| Теоријска настава |
1. Моделирање и симулација. Предмет моделирања и симулације. Потреба за симулацијом. Симулациони процес. Поделе и типови симулацио+B24них модела. Валидација и верификација. 2. Симулација дискретних догађаја. Формални опис система са дискретним догађајима. Догађај, активност, процес. Методологија формирања симулационих модела. Методе за генерисање случајних променљивих према теоријским и емпиријским расподелама. Статистички методи у симулацији. Спецификација улазних података. Интерпретација резултата добијених симулацијом. Планирање симулационих експеримента. Статистичка независност у симулацији. 3. Језици за симулацију и анимацију. Симулациони језик GPSS/H. Динамички и статички ентитети. Контролне и блок наредбе. ProofAnimation. Simulink библиотека SimEvents. Dogaђаји, ентитети и сигнали. SimEvents блокови. Анимација у SimEvents-у. Програмско окружење и рад са симулационим програмским пакетима. 4. Примена у саобраћају и транспорту | |||||||||
| Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Симулација на језику GPSS/H. Динамички,
статички и статистички ентитети. Контролне и блок наредбе GPSS/H језика.
Симулација применом SimEvents-а. Dogaђаји, ентитети и сигнали. SimEvents
блокови. Програмско окружење и рад са симулационим програмским пакетима.Рачунарска анимација у
ProofAnimation-у i SimEvents-у. |
|||||||||
| Литература | ||||||||||
| 1 | Б. Раденковић, М. Станојевић, А. Марковић, Рачунарска симулација, Факултет организационих наука и Саобраћајни факултет, Београд, 1999. | |||||||||
| 2 | J.
Banks, J. S. Carson, II, Discrete-Event System Simulation, Prentice-Hall,
Inc. Englewood Clifs, New Jersey, 1984 |
|||||||||
| 3 | J. Banks, J. S. Carson, II, J. Ngosy, Getting started to GPSS/H, Wolverine Software Corporation, Annandale | |||||||||
| 4 | SimEvents User's and Reference Guide - R2012b, MathWorks, Inc, 2012 | |||||||||
| 5 | W. D. Kelton, R. P. Sadomski, D. A. Sadomski, Simulation With Arena, McGrawHill Companies, Inc, Boston, 1998 | |||||||||
| Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
| Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
| 2 | 3 | 0 | 1 | 4 | ||||||
| Методе извођења наставе |
предавања ex-катедра, вежбе, рад у лабораторији. | |||||||||
| Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
| Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
| активност у току предавања |
10 | писмени испит | 25 | |||||||
| практична настава | усмени испит | 25 | ||||||||
| колоквијуми | ||||||||||
| семинари | 40 | |||||||||