| Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
| Студијски програм | Саобраћај | |||||||||
| Изборно подручје (модул) | Операциона истраживања у саобраћају (МОИ) | |||||||||
| Врста и ниво студија | Мастер академске студије | |||||||||
| Назив предмета | Пројектовање оптимизационих апликација | |||||||||
| Број ЕСПБ | 6 | Статус предмета (обавезни/изборни) | Изборни | |||||||
| Услов | Положени предмети Основи програмирања и Операциона истраживања на Основним академским студијама или сродни предмети | |||||||||
| Циљ предмета |
Упознавање са начинима пројектовања оптимизационих апликација. Овладавање вештином декларативног програмирања. | |||||||||
| Исход предмета |
1. По завршетку курса сваки студент ће бити
способан да дефинише основне појмове оптимизационг језика: тип података,
структуру података, променљиву одлучивања, ограничење, оптимизациони модел,
процедуру претраживања. 2. Сваки студенти би требало да може упореди декларативно са процедуралним и објектно-оријентисаним програмирањем. 3. Очекује се да сваки студент може да опише структуру оптимизационог модела у оптимизационом језику. 4. Студент би требало да препознаje реалне проблеме у саобраћајној пракси који се могу моделирати и решавати као оптимизациони проблеми. 5. Очекује се да сваки студент може самостално да пројектује и имплементира једноставније моделе целобројног и линеарног програмирања, моделе распоређивања и Constraint Programming моделе. 6. Студент би требало да демонстрина управљање оптимизационим моделима из процедуралног језика. |
|||||||||
| Садржај предмета | ||||||||||
| Теоријска настава |
Оптимизациони проблеми и проблеми одлучивања. Језици моделирања као програмски језици. Оптимизациони језик OPL. Синтаксне конвенције. Терминални симболи. Оптимизациони модели. Типови података. Структуре података. Променљиве одлучивања. Ограничења. Релације. Претраживање. Квантификатори. Примена оптимизационих језика. Линерано и целобројно програмирање. Constraint Programming. Распоређивање. Позиција оптимизационог модела у реалном информационом систему. | |||||||||
| Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Интегрисано развојно окружење оптимизационог језика OPL. Синтаксне конвенције. Терминални симболи. Оптимизациони модели. Типови података. Структуре података. Променљиве одлучивања. Ограничења. Релације. Претраживање. Квантификатори. Примена оптимизационих језика. Линерано и целобројно програмирање. Constraint Programming. Распоређивање. Позив оптимизационог модела из процедуралног језика. | |||||||||
| Литература | ||||||||||
| 1 | Hentenryck, P. V., The OPL - Optimization Programming Language, MIT Press, 1999., | |||||||||
| 2 | Цветковић, Д., М. Чангаловић, Ђ. Дугошија, В. Ковачевић-Вујчић, С. Симић и Ј. Вулета, Комбинаторна оптимизација - математичка теорија и алгоритми, Друштво операционих истраживача Југославије, Београд, Југославија, 1996. | |||||||||
| 3 | IBM ILOG OPL Language User's Manual, доступно на: http://www.lamsade.dauphine.fr/~gabrel/DOCUMENTS/oplTutorial.pdf . | |||||||||
| 4 | Теодоровић, Д., Транспортне мреже, Саобраћајни факултет, Београд, 2009. | |||||||||
| 5 | Marriott, K. and P. J. Stuckey, Programming With Constraints: An Introduction, MIT Press, 1998. | |||||||||
| Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
| Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
| 3 | 0 | 2 | 1 | 6 | ||||||
| Методе извођења наставе |
Предавања ех-катедра. Вежбе ех-катедра. Лабораторијске вежбе.Појединачне презентације. Консултације. Е-учење. | |||||||||
| Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
| Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
| активност у току предавања |
10 | писмени испит | ||||||||
| практична настава | усмени испит | 30 | ||||||||
| колоквијуми | ||||||||||
| семинари | 60 | |||||||||