Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Саобраћај | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Операциона истраживања у саобраћају (МОИ) | |||||||||
Врста и ниво студија | Мастер академске студије | |||||||||
Назив предмета | Метахеуристички алгоритми инспирисани природом и примене у саобраћају | |||||||||
Број ЕСПБ | 6 | Статус предмета (обавезни/изборни) | Изборни | |||||||
Услов | Операциона истраживања или Анализа транспортних мрежа | |||||||||
Циљ предмета |
Циљ предмета је упознавање студената са савременим метахеуристичким алгоритмима инспирисаним природом и њихово оспособљавање за примену ових алгоритама на решавање сложених комбинаторних задатака у саобраћају и транспорту. | |||||||||
Исход предмета |
Након завршеног курса сваки студент ће стећи
знања о: • Алгоритмима инспирисаним природом, • Интелигенцији групе, • Оптимизацији колонијом пчела, • Оптимизацији колонијом мрава, Oптимизацији колонијом честица • Генетском алгоритму, • Појединим комбинаторним проблемима Операционих истраживања и начину за њихово решавање. • Бројним применама ових алгоритама на сложене проблеме у саобраћају и транспорту. • Анализи добијених решења након примене неког од алгоритама и вршењу анализе осетљивости. Најуспешнији студенти ће се оспособити да решавју сложене задатке комбинаторне природе и да на крају анализирају и упореде решења добијена применом разнородних метахеуристика. |
|||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Метахеуристике инспирисане процесима у природи, Биолошка основа, Алгоритми инспирисани понашањем пчела у природи. Оптимизација колонијом пчела, Две варијанте алгоритма Оптимизација колонијом пчела, Вештачке пчеле и Фази логика, Паралелизација алгоритма Оптимизација колонијом пчела, Оптимизација колонијом мрава, Вештачки мрави и Фази логика, Генетски алгоритам, Kодирање, Репродукција и механизми избора родитеља. Примене алгоритама инспирисаних природом на решавање комбинаторних оптимизационих задатака у саобраћају и транспорту. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | На вежбама се раде задаци из методских јединица побројаних у оквиру теоријске наставе, као и одбрана семинарских радова у којима је примењен неки од метахеурисичких алгоритама на реалне саобраћајне и транспортне проблеме. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Теодоровић Д., Шелмић М., Рачунарска интелигенција у саобраћају. Саобраћајни факултет, 2012. | |||||||||
2 | Dorigo
M., Gambardella L.M. (1997) Ant Colonies for the Traveling Salesman Problem,
BioSystems 43, pp. 73–81. 5. Šelmić M., Teodorović D., Vukadinović K. (2010) Locating inspection facilities in traffic networks: an artificial intelligence approach, Transportation Planning and Technology 33, pp. 481-493. |
|||||||||
3 | Šelmić M., Teodorović D., Vukadinović K. (2010) Locating inspection facilities in traffic networks: an artificial intelligence approach, Transportation Planning and Technology 33, pp. 481-493. | |||||||||
4 | Шелмић, М. Лоцирање објеката на транспортним мрежама применом метода рачунарске интелигенције, Докторска дисетација, Саобраћајни факултет, Београд (2011) | |||||||||
5 | ||||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
3 | 2 | 1 | 3 | 3 | ||||||
Методе извођења наставе |
предавања ex-катедра, вежбе, интерактивна настава, семинарски радови. ДОН подразумевају упознавање студената са софвером којим се симулира понашање пчела, као и софтверско решавање проблема рутирања возила применом Оптимизацијом колонијом пчела. | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
писмени испит | |||||||||
практична настава | усмени испит | 30 | ||||||||
колоквијуми | 50 | |||||||||
семинари | 20 | |||||||||