Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Саобраћај  
Изборно подручје (модул) Менаџмент и економија у транспорту и комуникацијама (ММТ)  
Врста и ниво студија Mастер академске студије    
Назив предмета Менаџмент квалитета у транспорту и комуникацијама  
Број ЕСПБ 6 Статус предмета (обавезни/изборни) изборни
Услов нема посебних услова
Циљ
предмета
Упознавање студената са основним појмовима, аспектима, моделима и методама менаџмента квалитета (QM) у условима регулисане дерегулације транспортног и комуникационог тржишта.
Исход
предмета
По завршетку курса сваки студент ће бити способан да:
• Дефинише и аргументује карактеристике и посебности транспортних и комуникационих  услуга релевантних за анализу параметара процеса и стандардизацију квалитета услуга;
• Дефинише и опише концепт и основне елементе система менаџмента квалитета (QMS) и њихову специфичност у сектору транспорта;
• Опише QMS по ISO 9000 и његову везу са другим менаџмент системима и одговарајућим стандардима;
• Дефинише концепт интегрисаних менаџмент система и његов значај за сектор транпорта и комуникација;
• Објасни принципе пословне изврсности и ТQM-а и њихову улогу у пословању транспортних и комуникационих организација;
• Разликује основне алате и технике за менаџмент квалитета и издваја оне који се најчешће примењују у сектору транспорта и комуникација;
По завршетку курса најбољи студенти ће бити способни да:
• Креирају основне смернице менаџмента квалитета у транспорту и комуникацијама;
• Анализирају примере QM, TQM и Интегрисаних менаџмент система транспортних и комуникационих услуга;
• Анализирају и мере степен пословне изврсности применом одговарајућих алата и техника
Садржај предмета
Теоријска
настава
Савремено тржиште транспортних и комуникационих услуга; Менаџмент квалитета - концепт, основни елементи, Политика и циљеви квалитета;  Стандардизовани менаџмент системи; QMS према ISO 9000 и његова веза са другим менаџмент системима и њиховим стандардизованим моделима; Стандардизовани менаџмент системи специфични за сектор транспорта и комуникација; Интегрисани менаџмент системи; ТQМ и пословна изврсност; Методе и алати менаџмента квалитета  и њихова примена у сектору транспорта и комуникација.
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) На часовима вежби је усмена одбрана семинарских радова студената на теме које су везане разумевање теоријског градива и примену алата и техника система квалитета; Једном месечно на вежбама се организују радионице у оквиру којих се студенти обучавају за дефинисање, мерење и праћење процесних параметара кроз анализу примера добре праксе. У on-line окружењу, на Интернет страници предмета, студенти креирају речник основних појмова и дефиниција менаџмента квалитета (QM)
Литература
1 M.Хелета, TQM и модели пословне изврсности, Едукта, Београд, 2010; 
2 ISO стандарди 
3 Пејчић-Тарле С., Петровић, М., Парезановић, Т.,Модели и методе система квалитета,  Практикум за наставу Саобраћајни факултет, Београд.
4 Total Quality Management & Business Excellence, Routledge, UK
5 Journal of Quality Management, Elsevier, UK
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
3 1 1 3 4
Методе
извођења
наставе
предавања ex-катедра, вежбе, рад у лабораторији, стручна пракса, интерактивне радионице, студије случаја, дебате, тимске презентације
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе поена Завршни испит поена
активност у току
предавања
10 писмени испит 20
практична настава 20 усмени испит 20
колоквијуми 20    
семинари 10