| Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
| Студијски програм | Саобраћај | |||||||||
| Изборно подручје (модул) | Безбедност друмског саобраћаја (МБД) | |||||||||
| Врста и ниво студија | Мастер академске студије | |||||||||
| Назив предмета | Психологија у саобраћају | |||||||||
| Број ЕСПБ | 4 | Статус предмета (обавезни/изборни) | Изборни | |||||||
| Услов | ||||||||||
| Циљ предмета |
Психологија у саобраћају примарно је везана за изучавање понашања возача, психолошких процеса који стоје у основи тог понашања и њихове повезаности са саобраћајним незгодама. Отуда је кључна улога људских фактора као узрочника незгода што подразумева непажњу, умор, стрес, доношење погрешних одлука, структуру личности, ставове, као и недостатак неопходних вештина за учествовање у саобраћају. Познавање основних концепата као и специфичних потреба различитих учесника у саобраћају доприноси модификацији и елиминисању небезбедних облика понашања и креирању «сигурног» возача, путем законске регулативе, едукације и применом маркетиншких стратегија. | |||||||||
| Исход предмета |
По завршетку курса студент ће бити способан - Да идентификује проблеме у области безбедности саобраћаја који су последица људских фактора - Употреби теоријске моделе у креирању одговарајућих противмера (промотивне кампање) као и да процени њихову ефикасност - Употреби квантитативне и/или квалитативне методе у анализи проблема у области безбедности саобраћаја - Да дизајнира и спроведе емпиријско истраживање (од поставке проблема до анализе резултата, извођења закључака и примене резултата истраживања на конкретне проблеме) - Да припреми комплетан извештај о раду и да предложи решење проблема или оптимизацију досадашње праксе. | |||||||||
| Садржај предмета | ||||||||||
| Теоријска настава |
Уводна разматрања (анализа возачког задатка,елементи система); Перцепција и процес обраде информација (перц. пута, свест о ситуацији, коришћење информација о брзини, утицај карактеристика пута и возила на перцепцију и прилагођавање брзине); Време реакције (стадијуми-детекција,идентификација,одлука,очекивање,ситуације у којима не важи модел перцепција-одговор); Визуелно претраживање (утицај саобраћајне ситуације, искуства, умора,алкохола и фармаколошких средстава и уређаја у возилу на покрете очију); Индивидуалне разлике (личност, емоције, стрес, мотивација, само-процена, преузимање ризика, компензаторно понашање, социјални фактори, ставови, полне разлике, искуство, моторна контрола, узрастне промене, неспособност); Вожња под утицајем алкохола и дроге; Узраст и понашање возача; Неуропсихолошка и психијатријска обољења и вожња (еgзекутивне дисфункције, трауме, психотропска медикација, дефицит пажње); Дизајн возила (ергономија, електронска опрема у возилу); Дизајн пута; Средински услови (смањена видљивост у лошим временским условима); Узроци саобраћајних незгода (класификација); Форензичка психологија; Стилови вожње; Обука возача (легални и педагошки аспекти, информационе кампање, саветовање, рехабилитација, реедукација возача са прекршајима и незгодама. | |||||||||
| Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Упознавање са методама истраживања од лабораторисјких до теренских, Демонстрација употребе различитих инструмената и упитника (The Cognitive Behavioral Driver's Inventory, The Neurocognitive Driving Test, The Drivers' Neuropsychological Rating Scale,Traffic Climate Scale (TCS), Driver Behaviour Questionnaire (DBQ), Driver Aggression Indicators Scale (DAIS) и сличних. Самостално истраживање. | |||||||||
| Литература | ||||||||||
| 1 | N. J. Smelser, P. B. Baltes, International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, Oxford: Elsevier, 2001. | |||||||||
| 2 | K. T. Strongman, The Psychology of Emotion, From Everyday Life to Theory, John Wiley & Sons Ltd, 2003. | |||||||||
| 3 | C.K.Ogden, The Psychoanalytic Theory Of Neurosis, Taylor & Francis, 2005. | |||||||||
| 4 | Towards Zero, Ambitious Road Safety Targets and the Safe System Approach, OECD, 2008. | |||||||||
| 5 | M. A. Regan, J. D. Lee, K.L.Young, Driver Distraction, Theory, Effects, and Mitigation, CRC Press, 2008. | |||||||||
| 6 | ||||||||||
| 7 | ||||||||||
| Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
| Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
| 2 | 1 | 1 | 0 | 4 | ||||||
| Методе извођења наставе |
Еx-катедра; вежбе, рад у лабораторији, интерактивне радионице, студије случаја, дебате, симулације. | |||||||||
| Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
| Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
| активност у току предавања |
10 | писмени испит | 20 | |||||||
| практична настава | 20 | усмени испит | 10 | |||||||
| колоквијуми | 10 | |||||||||
| семинари | 30 | |||||||||
| Врста и ниво студија | ||||||||||
| Основне академске студије | ||||||||||
| Мастер академске студије | ||||||||||
| Изборно подручје (модул) | ||||||||||
| Заједнички модул | ||||||||||
| Друмски и градски саобраћај | ||||||||||
| Друмски и градски транспорт | ||||||||||
| Безбедност друмског саобраћаја | ||||||||||
| Железнички саобраћај и транспорт | ||||||||||
| Водни саобраћај и транспорт | ||||||||||
| Ваздушни саобраћај и транспорт | ||||||||||
| Логистика | ||||||||||
| Поштански саобраћај и мреже | ||||||||||
| Телекомуникациони саобраћај и мреже | ||||||||||
| Менаџмент и економија у транспорту и комуникацијама (ММТ) | ||||||||||
| Операциона истраживања у саобраћају (МОИ) | ||||||||||
| Поштански саобраћај и мреже (МПС) | ||||||||||
| Телекомуникациони саобраћај и мреже (МТС) | ||||||||||
| Логистика (МЛО) | ||||||||||
| Ваздушни саобраћај и транспорт (МВЗ) | ||||||||||
| Безбедност друмског саобраћаја (МБД) | ||||||||||
| Инжењерство градског и друмског транспорта (МИТ) | ||||||||||
| Водни саобраћај и транспорт (МВД) | ||||||||||
| Саобраћајно инжењерство (МСИ) | ||||||||||
| Железнички саобраћај и транспорт (МЖЕ) | ||||||||||
| Статус предмета | ||||||||||
| Обавезни | ||||||||||
| Изборни | ||||||||||