Спецификација предмета за књигу предмета
Студијски програм  Саобраћај
Изборно подручје (модул) Безбедност друмског саобраћаја (МБД)
Врста и ниво студија Мастер академске студије
Назив предмета Психологија у саобраћају
Број ЕСПБ 4 Статус предмета (обавезни/изборни) Изборни
Услов  
Циљ
предмета
Психологија у саобраћају примарно је везана за изучавање понашања возача, психолошких процеса који стоје у основи тог понашања и њихове повезаности са саобраћајним незгодама. Отуда је кључна улога људских фактора као узрочника незгода што подразумева непажњу, умор, стрес, доношење погрешних одлука, структуру личности, ставове, као и недостатак неопходних вештина за учествовање у саобраћају. Познавање основних концепата као и специфичних потреба различитих учесника у саобраћају доприноси модификацији и елиминисању небезбедних облика понашања и креирању «сигурног» возача, путем законске регулативе, едукације и применом маркетиншких стратегија.
Исход
предмета
По завршетку курса студент ће бити способан -  Да идентификује проблеме у области безбедности саобраћаја који су последица људских фактора - Употреби теоријске моделе у креирању одговарајућих противмера (промотивне кампање) као и да процени њихову ефикасност - Употреби квантитативне и/или квалитативне методе у анализи проблема у области безбедности саобраћаја - Да дизајнира и спроведе емпиријско истраживање (од поставке проблема до анализе резултата, извођења закључака и примене резултата истраживања на конкретне проблеме) - Да припреми комплетан извештај о раду и да предложи решење проблема или оптимизацију досадашње праксе.
Садржај предмета
Теоријска
настава
Уводна разматрања (анализа возачког задатка,елементи система); Перцепција и процес обраде информација (перц. пута, свест о ситуацији, коришћење информација о брзини, утицај карактеристика пута и возила на перцепцију и прилагођавање брзине); Време реакције (стадијуми-детекција,идентификација,одлука,очекивање,ситуације у којима не важи модел перцепција-одговор); Визуелно претраживање (утицај саобраћајне ситуације, искуства, умора,алкохола и фармаколошких средстава и уређаја у возилу на покрете очију); Индивидуалне разлике (личност, емоције, стрес, мотивација, само-процена, преузимање ризика, компензаторно понашање, социјални фактори, ставови, полне разлике, искуство, моторна контрола, узрастне промене, неспособност); Вожња под утицајем алкохола и дроге; Узраст и понашање возача; Неуропсихолошка и психијатријска обољења и вожња (еgзекутивне дисфункције, трауме, психотропска медикација, дефицит пажње); Дизајн возила (ергономија, електронска опрема у возилу); Дизајн пута; Средински услови (смањена видљивост у лошим временским условима); Узроци саобраћајних незгода (класификација); Форензичка психологија; Стилови вожње; Обука возача (легални и педагошки аспекти, информационе кампање, саветовање, рехабилитација, реедукација возача са прекршајима и незгодама.
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) Упознавање са методама истраживања од лабораторисјких до теренских, Демонстрација употребе различитих инструмената и упитника (The Cognitive Behavioral Driver's Inventory, The Neurocognitive Driving Test, The Drivers' Neuropsychological Rating Scale,Traffic Climate Scale (TCS), Driver Behaviour Questionnaire (DBQ), Driver Aggression Indicators Scale (DAIS) и сличних. Самостално истраживање.
Литература
1 N. J. Smelser, P. B. Baltes, International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, Oxford: Elsevier, 2001.
2 K. T. Strongman, The Psychology of Emotion, From Everyday Life to Theory, John Wiley & Sons Ltd, 2003.
3 C.K.Ogden, The Psychoanalytic Theory Of Neurosis, Taylor & Francis, 2005.
4 Towards Zero, Ambitious Road Safety Targets and the Safe System Approach, OECD, 2008.
5 M. A. Regan, J. D. Lee, K.L.Young, Driver Distraction, Theory, Effects, and Mitigation, CRC Press,  2008.
6  
7  
8  
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
Предавања Вежбе ДОН Студијски истраживачки рад Остали часови
2 1 1 0 4
Методе
извођења
наставе
Еx-катедра; вежбе, рад у лабораторији, интерактивне радионице, студије случаја, дебате, симулације.
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе поена Завршни испит поена
активност у току
предавања
10 писмени испит 20
практична настава 20 усмени испит 10
колоквијуми 10    
семинари 30    
 
         
         
          Врста и ниво студија
          Основне академске студије
          Мастер академске студије
         
         
          Изборно подручје (модул)
          Заједнички модул
          Друмски и градски саобраћај
          Друмски и градски транспорт
          Безбедност друмског саобраћаја
          Железнички саобраћај и транспорт
          Водни саобраћај и транспорт
          Ваздушни саобраћај и транспорт
          Логистика
          Поштански саобраћај и мреже
          Телекомуникациони саобраћај и мреже
          Менаџмент и економија у транспорту и комуникацијама (ММТ)
          Операциона истраживања у саобраћају (МОИ)
          Поштански саобраћај и мреже (МПС)
          Телекомуникациони саобраћај и мреже (МТС)
          Логистика (МЛО)
          Ваздушни саобраћај и транспорт (МВЗ)
          Безбедност друмског саобраћаја (МБД)
          Инжењерство градског и друмског транспорта (МИТ)
          Водни саобраћај и транспорт (МВД)
          Саобраћајно инжењерство (МСИ)
          Железнички саобраћај и транспорт (МЖЕ)
         
         
          Статус предмета
          Обавезни
          Изборни